به وب سایت شرکت بازرسی مهندسی آراد خوش آمدید ۴۰۶۶۳۳۶۲ (۰۲۱) info@aradco.ir

سوالات متداول

1- آیا استفاده از مواد آتش زا در کابین آسانسور مجاز است؟
پاسخ: خیر - با اینحال استفاده از ام دی اف و فورمیکا بعنوان تزیینات داخلی کابین مجاز است.
2- آیا تهویه موتورخانه به راه پله مجاز است؟
پاسخ: خیر - با توجه به بند 6-3-5-1 از استاندارد ملی 1-6303 هوای مانده سایر قسمتهای ساختمان نباید به داخل موتورخانه کشیده شود. لذا تهویه موتورخانه باید به فضای آزاد باشد.
3- آیا کاهش سرعت نامی آسانسور با استفاده از درایو مجاز است؟
پاسخ: مشروط به تامین توان با در نظر گرفتن سرعت نامی موتور ( قبل از کاهش سرعت با درایو) و استفاده از گاورنر، ترمز ایمنی و ضربه گیر مناسب برای سرعت نامی کاهش یافته با درایو بلامانع است.
4- آیا استفاده از طلق به عنوان سقف کاذب در کابین مصداق آتش زا بودن و تولید گاز سمی است؟
پاسخ: خیر - از آنجا كه طلق به عنوان سقف كاذب در کابین آسانسور، جزو ساختار اصلي تشكيل دهنده كابين نمي باشد، استفاده از آن در بازرسي فني عدم تطابق با استاندارد ملی ١-٦٣٠٣ نيست.
۵-گواهینامه قطعات چهار گانه ایمنی آسانسور (ترمز ایمنی، گاورنر، ضربه گیر و قفل های درب طبقات) باید در چه تاریخی از طول فرآیند بازرسی معتبر باشد؟

پاسخ: این گواهینامه ها باید در تاریخ بازرسی اول معتبر باشد.

6- تجدید نظر اول استاندارد ملی 1-6303 از چه تاریخی در بازرسی فنی آسانسور ها اجرایی می شود؟
پاسخ: اين ويرايش براي آسانسورهاي منصوبه در ساختمانهاي داراي پروانه ساخت بعد از تاريخ 1394/05/01 اجباري است.
7- آیا برای متقاضی بازرسی فنی آسانسور به منظور برطرف کردن عدم تطابق های اعلام شده از سوی شرکت های بازرسی، محدودیت زمانی تعریف شده است؟ و آیا فرآیند بازرسی فنی از ثبت درخواست در سامانه تا صدور گواهینامه، سقف زمانی خاصی دارد؟
پاسخ: خیر، زمان برطرف کردن عدم تطابق ها توسط متقاضی، بسته به نوع عدم تطابق و همکاری مالک و شرکت فروشنده آسانسور در برطرف کردن آنها ممکن است طولانی شود. همچنين تشكيل پرونده مجدد و اخذ مجدد هزينه بازرسي اول توسط شركت هاي بازرسي به دليل مطول شدن فرايند بازرسي مجاز نيست.
8- حداکثر زمان انتظار برای نوبت دهی و یا صدور گواهینامه توسط شرکت های بازرسی فنی، پس از ثبت درخواست بازرسی برای انجام بازرسی آول، پس از اعلام آمادگی شرکتهای بازرسی فنی آسانسور برای بازرسی های بعدی، و پس از تکمیل مدارک برای صدور گواهینامه، چقدر است؟
پاسخ: برای هر مرحله حداکثر 5 روز کاری.
9- آیا ارائه نقشه و محاسبات اسانسور، هنگام تشکیل پرونده و قبل از بازرسی اول الزامی است؟
پاسخ: خیر - برای درخواست های بازرسی بعد از 1393/11/15 با توجه به الزام تکمیل و ارائه "فرم یافته های بازرسی" در بازرسی اول و توسط بازرس، نقشه و محاسبات آسانسور می تواند همراه با "قرارداد سرویس و نگهداری یکساله" و "بیمه نامه یکساله" قبل از صدور گواهینامه بازرسی ارائه شود.
10- آیا میکروسویچ ضربه گیر هیدولیک باید الزاما دو حالته باشد؟
پاسخ: خیر - این میکروسوییچ می تواند یک حالته باشد و با بلند شدن کابین (و یا وزنه تعادل) از روی ضربه گیر و با عملکرد سیال عامل و بالا آمدن جک، آماده بکار مجدد شود و لذا نیازی به عملکرد دستی میکروسوییچ برای قرار گیری آن در حالت آماده بکار وجود ندارد. با اینحال دو حالته بودن میکروسوییچ ضربه گیر هیدرولیک نیز بلامانع است.
11- آیا رنگ آمیزی دیواره دیواره چاه و موتورخانه و جنس آن موضوع استاندارد ملی 1-6303 است؟
پاسخ: خیر - در عین حال دیواره ها، کف و سقف چاه و موتورخانه نباید منشا ایجاد گرد و غبار بوده و همچنین نباید ریزشی باشند. دیواره چاه در ناحیه تعریف شده استاندارد در زیر درب طبقات نباید از گچ و شیشه باشد.
12- آیا در صورت کاهش سرعت با درایو و تامین بودن شرایط استاندارد، ارائه تعهد نامه برای استفاده از آسانسور در سرعت نامی اعلام شده، از سوی مالک و شرکت فروشنده آسانسور الزامی است؟
پاسخ: خير - با توجه به درج سرعت نامي آسانسور در گواهينامه و تاييديه صادره، ضرورتي به اين تعهد وجود ندارد. بديهي است مسئوليت هرگونه تغيير در مشخصات فني آسانسور و از جمله سرعت نامي (توسط درايو) با شركت سرويس و نگهدار آسانسور كه داراي قرارداد معتبر با مالك مي باشد خواهد بود.
13- آیا استفاده از طلق (مواد پلی کربنات و نظائر آن) در ساختار کابین مجاز است؟
پاسخ: خیر- طبق استاندارد ملی 1-6303، با توجه به قابل اشتعال و دودزا بودن این گونه مواد استفاده از آنها در ساختار کابین مجاز نیست.
14- آیا گاورنر می تواند در چاه آسانسور قرار گیرد؟
پاسخ: طبق استاندارد ملي ١-٦٣٠٣ گاورنر ميتواند در چاه قرار گيرد و در اينصورت بايد بتوان از خارج چاه به آن دسترسي داشت. طبق تجدید نظر اول استاندارد ملی 1-6303 در صورتی که دسترسی به گاورنر از بیرون چاه ممکن نباشد بايد سه شرط زير بر قرار باشد: ١- گاورنر از نوع MRL باشد (كنترل از راه دور - به استثنا بي سيم) ٢- گاورنر از طريق سقف كابين و يا از چاهك در دسترس باشد. ٣- گاورنر بعد از درگير شدن ، وقتي كابين يا وزنه تعادل در جهت بالا حركت داده مي شود، به حالت خودكار به حالت عادي بازگردد. توضيح ١: قسمت هاي برقي مي تواند توسط كنترل از راه دور و از خارج چاه به حالت عادي بازگردانده شود كه نبايد كاركرد عادي گاورنر را تحت تاثير قرار دهد. توضيح ٢: در اين حالت و براي دسترسي ( فقط) به گاورنر نيازي به پارك كابين و تعبيه دريچه خروج ايمن نيست. براي اطلاعات بيشتر بند ٩-٩-٨ و زير بندهاي أن (شامل ٩-٩-٨-١ و ٩-٩-٨-٢ و ٩-٩-٨-٣) از تجديد نظر اول استاندارد ملي ١-٦٣٠٣ را مطالعه فرماييد.
15- آیا سرعت درگیری مندرج در پلاک پاراشوت باید از سرعت درگیری مندرج در پلاک گاورنر بیشتر باشد؟
پاسخ: بله.
16- در صورتیکه یکبار آسانسور مسافر کششی با یک پروانه ساختمانی در سیستم ثبت شده و استاندارد دریافت کند برای آنکه بار دیگر برای همان شماره پروانه درخواست بازرسی خودروبر هیدرولیک ثبت نمود چه اقدامی باید کرد؟
پاسخ: در حال حاضر استاندارد آسانسورهاي هيدروليك مشمول مقررات استاندارد اجباري نيست.
17- فعالیت شرکتهای فروشنده آسانسور که از یک استان پروانه طراحی و مونتاژ دریافت نموده اند، درسایر استان ها طبق چه ضوابطی انجام میشود؟
پاسخ: فعاليت شركتهاي فروشنده أسانسور در ساير استانها طبق دستورالعمل جديد طراحي و مونتاژ و با مجوز سازمانهاي صنايع و معادن استانهاي مبدأ و مقصد و كارگروه آسانسور در استان مقصد ممكن است.
18- حداقل عرض معابر دسترسی به موتورخانه طبق استاندارد ملی باید چقدر باشد؟
پاسخ: در استاندارد ملي براي عرض مسير دسترسي به موتورخانه عددي ذكر نشده است، ولي حداقل عرض معابر در موتورخانه 40 سانتی متر می باشد که در تجدید نظر اول به حداقل 30 سانتی متر (در عبور از کنار تجهیزات ثابت) کاهش یافته است و لذا لازم است عرض معبر در مسیر دسترسی به موتورخانه نیز حداقل 30 سانتی متر در نظر گرفته شود
19- آیا وجود دوربین مدار بسته در فضای موتورخانه عدم انطباق میباشد؟
پاسخ: خیر- وجود تاسیسات مرتبط با آسانسور در موتورخانه و چاه آسانسور بلامانع است.
20- آیا باقی ماندن روشنایی چراغ روشنایی کابین در مدار، زمان قطع کلید صفر و یک عدم تطابق با استاندارد محسوب میشود؟
پاسخ: خیر - طبق بند 13-4-1 (الف) لازم است با قطع کلید اصلی (صفر و یک) قسمتهایی (از جمله روشنایی کابین) در مدار باشد.
21- شرایط صدور گواهینامه بازرسی برای شرکت های فروشنده آسانسوری که در تاریخ صدور گواهینامه در شرکت های بازرسی فنی، اعتبار پروانه طراحی مونتاژ آنها منقضی شده است، چگونه است؟
پاسخ: لازم است گواهينامه طراحي و مونتاژ شركت فروشنده اسانسور در تاريخ ثبت درخواست بازرسي و در تاريخ صدور گواهينامه بازرسي معتبر باشد. لذا در صورتي كه پروانه طراحي و مونتاژ شركت فروشنده آسانسور در تاريخ صدور گواهينامه بازرسي اعتبار نداشته باشد، لازم است شركت فروشنده آسانسور نسبت به اخذ مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت مبني بر در دست اقدام بودن تمديد پروانه و بلامانع بودن فعاليت اقدام نمايد و در صورت عدم وجود چنين مجوزي لازم است شركت فروشنده آسانسور نسبت به انتقال مسئوليتهاي خود ناشي از سرويس و نگهداري يك ساله به يك شركت داراي پروانه طراحي و مونتاژ معتبر اقدام نمايد.
22- چنانچه مجموع جرم کابین و ظرفیت نامی کابین از حداقل ظرفیت ترمز ایمنی کمتر باشد، نحوه عمل به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ: با توجه به بند ج- 3-5-2 و ج-3-4-2 و ج-3-3-3-1 از تجديد نظر اول استاندارد ملي 1-6303، در خصوص ترمز ايمني تدريجي جرم كلي بيان شده ممكن است با جرم كلي مجاز تعريف شده تا مثبت منفی هفت و نیم درصد اختلاف داشته باشد.
23- آیا طبق استاندارد ملی شماره 7987 (ترمز ایمنی) درج حداقل ظرفیت در پلاک مشخصات ترمز ایمنی الزامی است؟
پاسخ: درج حداقل ظرفيت در پلاك ترمز ايمني الزام استاندارد ملي 7987 نمي باشد ولي با اينحال لازم است گواهينامه ترمز ايمني و پلاك مشخصات آن مطابقت داشته باشند.
24- با توجه به اینکه امکان بررسی و صحه گذاری اصول و فرضیات مندرج در بندهای 0-2 و 0-3 وجود ندارد، آیا می توان موارد فوق الذکر در گواهی خوداظهاری تاییدیه اجزاء آسانسور اضافه و مسئولیت تطابق آن با آسانسور نصب شده به فروشنده آسانسور واگذار کرد؟
پاسخ: الزامات بندهای فرضیات استاندارد و از جمله بند 0-3 در فرم تائیدیه اجزاء ابلاغی منعکس است و کفایت لازم را می کند. پیشنهاد ارایه شده در تجدید نظر این فرم قابل بررسی می باشد.
25- با توجه به مجاز دانستن استفاده از دریچه خروج ایمن در چاهک مطابق بند 6-4-4-2 آیا استفاده از این دریچه قابل تعمیم در بند 6-4-3 نیز میباشد؟
پاسخ: حداقل ابعاد دریچه خروج ایمن در بند 6-4-3 نیز 60×60 سانتی متر می باشد که در اصلاحیه تجدید نظر استاندارد ملی 1-6303 لحاظ خواهد شد .
26- با توجه به بند 5-3-3 در خصوص مقاومت سقف چاه و در نظر گرفتن این نکته که آزمودن استحکام سازه توسط بازرس امکان پذیر نیست آیا می باید جهت صحه گذاری، تاییدیه ای از مهندس ساختمان در این خصوص دریافت شود؟
پاسخ: با توجه به درج عبارت "این گواهینامه شامل تائیدیه سازه آسانسور (موتورخانه، دیواره های چاه، چاهک سقف چاه و غیره) نمی باشد "ذیل گواهینامه های بازرسی صادره در شرکت های بازرسی، اخذ تائیدیه از مهندس ساختمان ضرورت ندارد.
27- طبق بند 5-5 چنانچه فضای زیر چاهک آسانسور در دسترس اشخاص قرار داشته باشد، کف چاهک باید تحمل حداقل نیروی 5000 نیوتن بر متر مربع را داشته باشد جهت صحه گذاری این موضوع ایا میباید تاییدیه ای از مهندس ساختمان در این خصوص دریافت شود؟ در صورتی که یکپارچه نمیباشد آیا محاسبات وارد به کف چاهک و سکو جهت تحمل نیروهای وارده باید ارائه شود؟
پاسخ: با توجه به جانمایی آسانسور در نقشه های تائید شده توسط مهندسین ذیربط و با توجه به توضیحات پاسخ سوال قبلی احراز این مقاومت نیز موضوعیت ندارد. اجزاء ستون صلب زیر سکوی ضربه گیر وزنه تعادل، باید به یکدیگر متصل بوده و تا زمین امتداد یابد.
28- با توجه به بند 5-7-3-2 مبنی بر الزام تعبیه نردبان یا پله در صورتیکه هیچ نوع دسترسی به چاهک موجود نباشد تا از پایین ترین طبقه در دسترس، رفتن به کف چاهک توسط افراد متخصص با ایمنی و به سهولت مقدور میباشد. آیا برای ارتفاع های کمتر از 2.5 متر که سهولت و ایمنی تردد از درب طبقه فراهم نیست نیز صادق است؟ همچنین در خصوص شرایط نردبان اعلام نظر فرمایید؟
پاسخ: برای ارتفاع های چاهک کمتر از 2.5 متر نیازی به نردبان یا پله طبق بند 5-7-3-2 نمی باشد.
29- با توجه به الزام بند 5-9 مبنی بر تامین شدت روشنایی حداقل معادل 50 لوکس در فاصله یک متری سقف کابین، لطفا در خصوص امکان نصب لامپ بر روی کابین و شرایط ایمنی نصب آن اعلام نظر فرمایید؟
پاسخ: مشروط به نصب روشنایی (ها) به گونه ای که: 1- دارای حفاظ بوده؛ 2- به صورت دائم باشد؛ 3- شدت روشنایی حداقل معادل 50 لوکس در فاصله یک متری بالای سقف کابین و کف چاهک حتی زمانی که درها بسته اند، تامین شود؛ بلامانع است.
30- با توجه به الزامات بند 5-10 در صورت عدم وجود نگهبانی در ساختمان آیا باید از تلفن ثابت استفاده نمود؟ آیا باید مسافرین و سرویس کار جهت پاسخگویی به تلفن یا آیفون توسط زنگ یا روش مشابه مطلع شوند؟ آیا ارتباط از طریق تجهیزات بی سیم مجاز است؟
پاسخ: در صورت عدم وجود نگهبانی استفاده از تلفن ثابت و یا تلفن دارای سیم کارت به نحوی که همواره سیگنال مخابرات آن در دسترس باشد (به عنوان مثال جانمایی در تابلو موتور خانه) لازم است. این تلفن باید ثابت و دائم نصب شود.
31- در خصوص یادآوری مندرج در بند 6-3-3-1 آیا کاهش فضای کاری در کنار تجهیزات متحرک به 0.3×0.3 متر در صورت عدم وجود سایر قطعات متحرک موجود در فضای کاری همچنان قابل استناد است؟
پاسخ: با توجه به اجباری بودن حفاظِ فلکه های اصلی و هرز گرد در موتورخانه و...... کاهش فضای کاری قطعات متحرک از 60×50 به 30×30 در این حالت نیز مجاز است.
32- مطابق بند 6-3-2-2 کف موتورخانه نباید از مواد لغزنده ساخته شود. لطفا در خصوص معیار لغزندگی یا زبری واستفاده از انواع سرامیک، موزاییک یا سنگ و پوششهای مرسوم مانند اپوکسی اعلام نظر بفرمایید. همچنین آیا ایجاد شکاف سطحی بر روی مصالح فوق الذکر آنها را از حالت لغزندگی خارج میکند؟
پاسخ: استفاده از شیشه و مصالح ساختمانی غیر آج دار در کف موتورخانه و اتاق فلکه مجاز نمی باشد. استفاده از پوشش های کف موتورخانه که زبری مناسبی را ایجاد نماید مانند سیمان، اپوکسی و غیره بلامانع است.
33- در خصوص نحوه کنترل الزامات بند 6-4-1-1 در بحث مقاومت لازم ماشین آلات، تکیه گاه ماشین آلات و محل های کاری درون چاه آسانسور و همچنین الزامات بند 6-4-1-2 در ارتباط با چگونگی کنترل محافظت ماشین آلات در برابر تاثیرات محیطی لطفا اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: مقاومت لازم تکیه گاههای ماشین آلات و محل های کاری درون چاه آسانسور در خود اظهاری و فرم تائیدیه اجزاء مستتر است (6-4-1-1). در خصوص بند 6-4-1-2 تجهیزات باید مطابق تاثیرات محیطی انتخاب شوند (خود اظهاری فروشنده در موارد مرتبط) و انطباق این خود اظهاری در مشخصات فنی با آسانسور اجرا شده در بازرسی بررسی می گردد.
34- در پیوست خ در جدول خ-1 استثناهای انجام شوک آونگی، قطر دایره محیطی درج شده است که با توجه به متن EN-81 دایره محاطی صحیح است.در صورت تایید مراتب را اعلام فرمایید.
پاسخ: دایره محاطی صحیح است.
35- در صورت نصب سیستم محرکه داخل چاه جهت انجام امور تعمیر و نگهداری یا بازرسی طبق روشهای مندرج در بند 6-4 دسترسی به چه قسمتهایی از سیستم محرکه از فضای افقی باز محل های کاری بطور مثال از روی کابین یا داخل کابین یا از بیرون چاه الزامی است؟
پاسخ: در حالت پارک کابین باید دسترسی به ترمز موتور فراهم باشد و در حالت غیر از پارک (Rev) باید دسترسی به فلکه اصلی و طنابهای فولادی روی آن جهت بازدید و بازرسی فراهم باشد.
36- با توجه به بند 6-4-1-3 در صورت وجود یوک کابین در مسیر دسترسی به ماشین آلات داخل چاه، امکان عبور از روی یوک با چه شرایط و یا تمهیداتی قابل قبول خواهد بود؟
پاسخ: برای یوک های با ارتفاع کمتر از 50 سانتی متر و عرض کمتر از 35 سانتی متر عبور از آن ایمن است. برای یوک های با ارتفاع بیش از 50 سانتی متر لازم است محل هایی برای جای پا روی یوک جهت عبور در نظر گرفته شود. برای یوک های با عرض بیش از 35 سانتی متر لازم است روی یوک مسطح شود و شرایط چهار گانه استاندارد و نرده گذاری با در نظر گرفتن روی یوک به عنوان سقف کابین لحاظ گردد. سایر شرایط استاندارد لازم الاجراست. برای رسیدن به منطقه کاری دیگری چنانجه ارتفاع یوک بیش از 50 سانتیمتر باشد حداقل ارتفاع مسیر دسترسی 180 سانتیمتری برای عبور از ان باید تامین شود.
37- مطابق بند 6-4-3-1 پ آیا میتوان جهت خروج ایمن از محلهای کاری روی سقف کابین از دریچه سقفی کابین استفاده نمود؟ شرایط ایمن برای پایین رفتن از دریچه مانند نردبان متحرک و ارتفاع به چه صورت میباشد؟ضمنا حداقل ابعاد مفید بند 6-4-3-1 پ ترک ایمن محل کار چه مقدار مورد تایید است؟
پاسخ: شرایط بند 8-12 جهت خروج ایمن از روی سقف کابین به داخل کابین قابل استفاده می باشد. برای کابین های با ارتفاع 2.20 متر و کمتر نیازی به پلکان یا پله برای خروج ایمنی نیست (جهت خروج از سقف به داخل کابین).
38- طبق بند 6-4-3-1 پ جهت ترک ایمن محل کار در صورتی که فاصله عمودی آزاد از درگاه پایینی دریچه خروج ایمن تا روی کابین بیش از 0.5 متر باشد و یا فاصله افقی آن بیش از 15 سانتی متر باشد آیا استفاده از دریچه خروج ایمن قابل قبول میباشد یا خیر؟
پاسخ: در صورتی که دریچه خروج ایمنی در ارتفاعی بیش از 50 سانتی متر نسبت به سقف کابین قرار گیرد (در حالت پارک کابین) لازم است نردبان دائم مجهز به میکروسوئیچ روی سقف کابین یا دیواره چاه تعبیه گردد. فاصله افقی دریچه خروج ایمنی تا لبه سقف کابین در هر حال نباید بیش از 30 سانتی متر باشد.
39- در صورتیکه دسترسی به ماشین آلات داخل چاه از روی کابین تامین است و جهت ترک ایمن محل کار طبق بند 6-4-3-1-پ از دریچه ایمن استفاده می شود فضای بیرون از دریچه باید دارای چه ابعاد و شرایطی باشد؟
پاسخ: در صورت امکان خروج ایمن طبق الزامات استاندارد در فضای مشاعی بلامانع است. اجرای پله یا نردبان مطابق شرایط استاندارد می باشد.
40- در خصوص محل های کاری روی سقف کابین طبق بند 6-4-3-1 جهت دسترسی به ماشین آلات داخل چاه، در صورت عدم تامین فضای 0.6×0.5 متر، ایجاد سکوی متحرک یا بازوی تاشو روی کابین مورد تایید میباشد؟ در صورت تایید لطفا در خصوص شرایط نصب اعلام نظر فرمایید.

پاسخ: اجرای چنین سکویی روی سقف کابین مشروط به تجهیز به وسیله برقی ایمنی که در حالت عدم استفاده از سکو آسانسور را در حالت آماده به کار قرار می دهد و مشروط به تامین سایر شرایط استاندارد در جان پناه (و شرایط چهارگانه روی کابین) و نرده گذاری روی کابین با لحاظ ارتفاع این سکو، بلامانع است.

41- با توجه به بند 6-4-3-3 محل های کاری روی کابین ابعاد کافی در و دریچه بازرسی در دیواره کابین باید چه مقدار و تا چه حدی کوچک باشد؟ لطفا در خصوص موارد فوق و قطعات و تجهیزاتی که از دریچه بازرسی باید مورد بازرسی یا سرویس و نگهداری قرار گیرند اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: موارد خاص در این سوال به کمیته فنی استاندارد جهت بررسی ارجاع گردد (ناچیز بودن فراوانی این گونه آسانسورها).
42- با توجه به بند 6-4-4 در صورتیکه دسترسی به ماشین آلات درون چاه از فضای کاری بیرون باشد، حداکثر فاصله افقی دریچه تا ماشین آلات درون چاه تا چه میزان قابل قبول است؟
پاسخ: حداکثر فاصله افقی دورترین قسمت تجهیز تا لبه دریچه معادل 50 سانتی متر با رعایت کلیه شرایط دسترسی ایمن لحاظ گردد.
43- مطابق بند 6-4-5-4 محل های کاری روی کفی، در صورت استفاده از کفی جمع شونده باید کفی از بیرون چاه یا داخل چاهک باز شود. قبل از باز شدن کفی باید از بیرون چاه یا داخل چاهک از همه حرکتهای خطرناک کابین توسط وسیله مکانیکی جلوگیری شود، آیا وسیله مکانیکی مورد نظر باید از بیرون چاه، داخل چاهک یا از روی کفی فعال شود؟
پاسخ: درگیری پارک پلِیت روی کابین از روی آن انجام می شود و بازشدن کفی تاشو لزوماً باید از بیرون چاه (درب طبقات یا سایر درب های دسترسی) یا چاهک و با تمهیدات لازم (نظیر زنجیر متصل به آن) انجام شود.
44- با توجه به بند 6-4-5-4 دسترسی به کفی مستقیما از درب طبقات یا از دربهای دسترسی صورت پذیرد، آیا دسترسی به کفی از روی کابین هم میتواند انجام شود؟
پاسخ: خیر (منظور قرار دادن در وضعیت کاری یا خروج از وضعیت کاری است)
45- با توجه به الزام وجود پریز برای هر فضای کاری مندرج در بند 6-4-9 اگر بطور مثال سه فضای کاری در تراز کف محل کاری وجود داشته باشد، ایا باید سه عدد پریز نصب شود؟
پاسخ: در صورتیکه پریز از نواحی کاری مختلف در دسترس باشد، استفاده از آن به صورت مشترک در نواحی مختلف بلامانع است.
46- طبق بند 6-5-5 تامین روشنایی 200 لوکس در تراز کف داخل اتاقک ماشین آلات در چه نقاطی باید تامین باشد؟
پاسخ: حداقل شدت روشنایی 200 لوکس نسبت به کف کابینت تابلو، اندازه گیری می شود.
47- با توجه به بند 6-6-2-پ در صورت نصب سیستم محرکه در داخل چاه جهت انجام عملکرد اضطراری آیا عبارت مشاهده مستقیم سیستم محرکه فقط شامل فلکه رانش است یا تجهیزات دیگر از قبیل مشاهده طناب فولادی سیستم آویز یا طناب فولادی ایمنی (گاورنر) مورد قبول است؟
پاسخ: در صورت وجود شاخص ترازِ طبقات مناسب روی طنابهای فولادی (اصلی - ایمنی) این طنابها نیز می توانند در مشاهده مستقیم موضوع بند 6-6-2 پ در نظر گرفته شوند.
48- با توجه به بند 7-2-3-5 و 8-3-2-4 شیشه های استفاده شده برای درب طبقات و دیواره کابین باید دارای برچسب اطلاعاتی باشند. این برچسب باید چه شرایطی از نظر کیفیت و دوام و ابعاد داشته باشد و آیا هر تولید کننده ای مجاز به نصب برچسب هست یا فقط شرکتهای دارای گواهینامه تولید شیشه لا یه دار از سازمان استاندارد مجاز به نصب برچسب میباشد؟ همچنین آیا برچسب شیسشه باید مابین لایه ها نصب گردد یا باید بر روی لایه بیرونی چاپ گردد؟ باتوجه به اینکه در برخی از موارد امکان باز کردن شیشه جهت رویت آن توسط بازرس میسر نمیباشد در خصوص صحه گذاری ضخامت و نوع شیشه ارائه طریق فرمایید.
پاسخ: برچسب نشانه گذاری شیشه، طبق مشخصات مندرج در استاندارد به صورت با دوام و دائم (برچسب اموال که با جدا کردن آن از بین می رود) روی لایه بیرونی یا داخلی چسبانده شود و از سوی شرکت تولید کننده شیشه با لوگوی آن باشد. شرکت تولید کننده شیشه لایه دار لزومی به دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد ندارد. ابعاد مشخصات فنی شیشه لایه دار کابین در فرم مشخصات (کابین) منعکس گردد.
49- با توجه به بند 7-4-2-1 لطفا در خصوص الزامات هدایت کننده اضطراری و نحوه بررسی آن اعلام طریق فرمایید.
پاسخ: مشروط به وجود مغزی فلزی در کفشک های راهنمای درب های کشویی طبقه، الزامات بند تامین می گردد.
50- با توجه به الزام حداقل مساحت قسمت شیشه خور در بند 7-6-2 و حداقل پهنای بخش شفاف نشانگر حضور کابین که در اشکال هندسی متقارن یا نامتقارن در بازار تولید میشوند اعلام نظر فرمایید؟
پاسخ: لازم است شرایط تجدید نظر اول در تامین مساحت سطح شیشه خور و مساحت هر بخش شیشه خور رعایت گردد. در صورتی که درب های طبقه که به طور دستی کار می کنند (درهای لولایی) این شرایط را ندارند لازم است الزامات جایگزین استاندارد در بند 7-6-2 ب تامین گردد: 7-6-2-ب "وقتی کابین در طبقه ای در حال ایستادن و یا متوقف است، نشانگر حضور کابین، روشن شده و تا زمانی که کابین در طبقه متوقف است روشن باقی بماند."
51- با توجه به اینکه کنترل و بررسی الزامات بند 8-2-2 در خصوص طراحی کابین و یوک و ... در زمان بازرسی مقدور نمی باشد، لطفا ارائه طریق فرمایید.
پاسخ: با توجه به مسئولیتهای فروشنده آسانسور در طراحی و قطعات تحت بار در فرم خود اظهاری (تائیدیه اجزاء) مستتر است.
52- با توجه به بند 8-2-3 تعداد مسافران را میتوان از دو جدول 1-1 و 1-2 تعیین کرد. در قسمت ب درج شده است که جدول 1-2 مقدار کمتری را به دست میدهد که در واقع مقدار بیشتر را تعیین میکند لطفا اعلام نظر فرمایید؟
پاسخ: جداول 1-2 در این مقایسه مقدار بیشتری را بدست خواهد داد.
53- در خصوص نحوه بررسی الزامات بند 8-3-3 دیواره ها، کف و سقف کاذب کابین لطفا اعلام نظر فرمایید. همچنین استفاده از انواع کفپوش و پارکت در کف کابین و طلق در سقف کاذب مورد تایید میباشد؟
پاسخ: طبق چک لیست یکسان استفاده از مواد قابل اشتعال بجز MDF و فورمیکا ممنوع است. در خصوص استفاده از طلق در سقف کاذب کابین به سوال 4 مراجعه فرمایید.
54- با توجه به الزام حداقل ضخامت 4 میلیمتر و پوشانده شدن پشت آیینه و شیشه های تزیینی به کار رفته در دیواره یا سقف کابین مطابق بند 8-3-4 لطفا در خصوص نحوه بازرسی و کنترل الزامات فوق اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: اندازه گیری غیر مخرب ضخامت شیشه در آئینه تزئینی (حداقل 4 میلی متر) انجام شود و پشت چسب بودن آن به صورت خود اظهاری انجام گردد (در صورت عدم دسترسی لازم است ضخامت سنجی شیشه با استفاده از ضخامت سنج آلتراسونیک انجام شود)
55- صحه گذاری مقدار انرژی جنبشی درب کابین و طبقه طبق بند 8-7-2-1-1-2 و 7-5-2-1-2 چگونه است؟
پاسخ: در خود اظهاری شرکت فروشنده آسانسوری لحاظ گردد.
56- طبق بند 8-7-2-1-1-3 در صورت وجود سیستمی که وسیله حفاظتی بازکننده مجدد درب را پس از مدت زمانی برای مقابله با مانع غیر فعال میسازد انرژی تعریف شده در بند 8-7-2-1-1-2 نباید در زمان عملکرد این سیستم از 4 ژول بیشتر شود. با توجه به عدم امکان اندازه گیری این انرژی آیا میتوان نصب فتوسل در ورودی کابین را الزامی دانست؟
پاسخ: در خود اظهاری شرکت فروشنده آسانسور لحاظ گردد. اجرای فتوسل در ورودی کابین اجباری نیست.
57- طبق بند 8-12-2 جهت عملیات نجات افراد داخل کابین، استفاده از دریچه سقفی روی کابین و ورود مسافران به سقف کابین مجاور قابل قبول میباشد یا خیر؟ در صورت تایید آیا نیاز به پل موقت بین دو کابین میباشد؟ ابعاد آن به چه صورت میباید باشد؟
پاسخ: در صورت عدم تامین فاصله حداقل 11 متر بین درگاه طبقات متوالی، موضوع به عنوان پرونده خاص بررسی گردد.
58- در خصوص بررسی حداقل مقاومت اتصال بین طناب فولادی و سربکسلها مطابق الزامات بند 9-2-3 اعلام طریق فرمایید.
پاسخ: در فرم خود اظهاری شرکت فروشنده آسانسور. (فرم تائیدیه اجزاء)
59- طبق بند 9-7 و با توجه به الزام حفاظ فلکه ها در موتورخانه تنها در صورتیکه طنابها به طور افقی و یا با زاویه حداکثر تا 90 درجه بالای افق وارد فلکه ها شوند این حفظ برای چه نوع فلکه هایی الزامیست؟ لطفا در خصوص شرایط حفاظت فلکه کششی گاورنر اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: ملاک در اجرای این بند، دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد و یا گواهینامه های معتبر گاورنر می باشد (تامین الزامات این بند در تجدید نظر استاندارد ملی گاورنر انجام خواهد شد) و در مورد سایر فلکه ها اجرایی است.
60- نیروی کشش طناب فولادی تولید شده توسط گاورنر هنگام درگیری طبق بند 9-9-4 با چه روشی باید اندازه گیری، محاسبه و کنترل گردد؟
پاسخ: ملاک وجود و اعمال این نیرو دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد یا گواهینامه های معتبر است.
61- مطابق بند 10-1-2-2 خیز مجاز 5 میلی متر برای ریلهای راهنمای کابین و وزنه تعادل دارای ترمز ایمنی و 10 میلی متر برای ریل های وزنه تعادل بدون ترمز ایمنی با چه روشی باید اندازه گیری شود؟ آیا محاسبات اثبات ریل های راهنما مطابق پیوست اطلاعاتی چ باید توسط فروشندگان آسانسور ارائه شود؟
پاسخ: الزام این بند بر مبنای محاسبات ریل تحقق می یابد. تا تدوین توسط سندیکا و کمیته فنی و ابلاغ نرم افزار یکسان محاسباتی از سوی دفتر نظارت، محاسبات ریل طبق استاندارد 1381 :1-6303 انجام شود.
62- طبق بند 10-1-3 جلوگیری از چرخش اتصالاتی که میتواند باعث ازاد شدن ریلها از براکتها شود چگونه میسر میگردد؟
پاسخ: استفاده از لقمه های فاقد پله در اتصالات ریل و براکت ممنوع است.
63- طبق بند 10-2-3 در صورت استفاده از ریل وزنه تعادل از نوع فلزی شکل داده شده از فروشنده آسانسور چه مستنداتی باید در خصوص مقاومت در برابر خوردگی دریافت شود؟
پاسخ: مقاومت در برابر خوردگی اینگونه ریل ها به صورت خود اظهاری فروشنده آسانسور و یا گواهینامه مجموعه کامل آسانسور ملاحظه گردد.
64- با توجه به بند 11-2-3 فاصله افقی میان کدام لته درب کابین و لته درب طبقه باید اندازه گیری شود؟
پاسخ: منظور از این بند طبق شکل 5 استاندارد، کمترین فاصله بین لته ها در زمان بسته بودن دربها باید از 12 سانتیمتر کمتر باشد.
65- طبق بند 12-5 جهت محاسبه نیروی لازم برای حرکت کابین آسانسور به طور دستی به سمت بالا با بار نامی، نیروی اصطکاک چاه چه میزان در نظر گرفته میشود؟
پاسخ: از این نیرو صرفنظر می گردد.
66- در خصوص نحوه بررسی و کنترل الزامات بند 12-6 و پیوست ت بند ت-2-2 اندازه گیری سرعت و مقدار جریان و توان لطفا اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: در خود اظهاری فروشنده آسانسور لحاظ گردد.
67- در خصوص نحوه کنترل و روش آزمون الزامات بند 12-10 محدود کننده زمان کارکرد موتور در موتورهای بدون گیربکس و آسانسورهایی که جهت تنظیم سرعت از درایو فرکانس و بصورت بسته استفاده میکنند لطفا اعلام نظر فرمایید و آیا کنترل از طریق تنظیمات تابلو مجاز میباشد؟
پاسخ: نحوه آزمون از طریق دستور العمل های سازنده انجام شود. کنترل زمان از طریق مشاهده تنظیمات تابلو مجاز است.
68- با توجه به بند 13-4-3 برای اطمینان از عملکرد غیرعمدی کلید اصلی باید بتوان کلید را در وضعیت قفل قطع نمود. در آسانسورهای بدون موتورخانه در صورت قرارگیری کلید اصلی داخل تابلو فرمان که درب آن قفل میشود آیا رعایت این بند الزامیست؟
پاسخ: بله.
69- در خصوص نحوه آزمون کنترل تعادل بین کابین و وزنه تعادل جهت بررسی تطابق ادعای نصب کننده آسانسور طبق پیوست ت بند ت-2 ح4 که ترکیبی از اندازه گیری های جریان و سرعت در موتورهای ac میباشد و تلرانس مجاز آن اظهار نظر فرمایید؟
پاسخ: حداکثر اختلاف آمپر در مسیر رفت و برگشت تا سقف ظرفیت 0.5 آمپر در نظر گرفته شود و یا تست بالانس مکانیکی کابین و وزنه تعادل با سقف ظرفیت (درصد بالانس) در میانه چاه و یک طبقه بالاتر و پایین تر انجام شود. (3±m) (در هیچ یک از سه حالت، با آزادسازی ترمز موتور، حرکت مشاهده نشود).
70- نحوه انجام ازمون سیم کشی برقی پیوست ت بند ت-2ج1 اندازه گیری مقاومت عایقی مدار به چه صورت انجام شود؟
پاسخ: با استناد به بند 13 از قسمت 6-9 دستورالعمل 41/131/د اجرا نمی شود.
71- جهت برقراری ارتباط بین کابین و محلی که عملکرد نجات اضطراری از آنجا انجام میگیرد (مثل موتورخانه) هشدار دو طرفه (مانند زنگ) هم داخل کابین و هم موتورخانه جهت اعلام برداشتن گوشی برای برقراری ارتباط الزامی است؟
پاسخ: الزامات بند مربوط شفاف است و ابهامی ندارد.
72- در خصوص نحوه بررسی تطابق الزامات بند 14-1-2-3-3 و پیوست ج-6 (گواهی آزمون نوعی مدارهای ایمنی دارای اجزا الکترونیکی) با آسانسورهای منصوبه اعلام نظر فرمایید. در خصوص نحوه بررسی تطابق الزامات مندرج در بند 14-1-2-3-2 (ارزیابی مدارهای ایمنی) با آسانسورهای منصوبه اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: پذيرش خوداظهاري براساس تعهد توليد كنندگان تابلو فرمان جهت ارائه در فرايند بازرسي فني آسانسورهاي برقي، تا تاریخ 1395/10/13 (بر مبنای تاریخ درخواست بازرسی) در اجرای این الزام کفایت می کند. پس از آن لازم است گواهی آزمون نوعی مدارهای ایمنی دارای اجزاء الکترونیکی تابلو فرمان ارائه شود و ارائه گواهی آزمون نوعی انطباق با بند ج-6 از پیوست ج برای تامین این الزامات کافی است.
73- با توجه به بند 7-7-6-2 در دربهای کشویی چند لته باید قفل به تنهایی از باز شدن سایر لته ها جلوگیری کند.در برخی از دربهای تولید داخل با پاره شدن اتصال غیر مستقیم مانند طناب و تسمه، امکان بازشدن سایر لته ها به جزء لته قفل شده وجود دارد. اگر قفل بودن یک لته نتواند مانع از باز شدن سایر لته ها شود، باید بسته بودن آن لته ها اثبات شود که دربهای تولید داخل بعضا این مورد را رعایت نکرده اند.لطفا در این خصوص اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: شرایط استاندارد و چک لیست یکسان بازرسی ابلاغ شده تامین گردد.
74- با توجه به الزام مندرج در پیوست ت (بررسی و آزمونهای قبل از بهره برداری) قسمت خ بررسی سرعت درگیری گاورنر در هنگام پایین آمدن کابین مطابق بند های 9-9-1 و در مورد وزنه تعادلی-کششی و وزنه تعادل مطابق بند 9-9-3 ایا صرفا باید به گواهینامه و پلاک استناد نمود و یا نیاز به صحه گذاری دارد؟
پاسخ: استناد به گواهینامه و پلاک کفایت می کند.
75- آزمون ترمز ایمنی تدریجی مطابق پیوست ت بند ت-2 د-2 با کدام روش مشخص شده انجام میگیرد؟ لازم به ذکر است به دلیل عدم امکان صحه گذاری دقیق نتایج آزمون با منحنی نشان دهنده رفتار ترمز ایمنی تدریجی تدریجی در صورت ارائه توسط فروشنده آسانسور، در حال حاضر امکان انجام آزمون در سرعت کمتر از سرعت نامی وجود ندارد.
پاسخ: ملاک در اجرای این بند (تست ترمز ایمنی در سرعت کاهش یافته) دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد و یا گواهینامه معتبر ترمز ایمنی می باشد (تامین الزامات این بند در تجدید نظر استاندارد ملی ترمز ایمنی انجام خواهد شد).
76- با توجه به اینکه آسانسورهای بدون موتورخانه که پروانه ساختمانی آنها قبل از تاریخ 01/05/94 میباشد بر اساس قسمتی از تجدید نظر اول استاندارد بازرسی میشوند، آیا رعایت بند های 6-6 و 9-10و 12-5 و 14-2-1-4 و 14-2-2-1و 13-4-1-2 و 14-2-3 و 13-4-2 برای این قبیل آسانسور ها یا توصیه میباشد؟
پاسخ: الزامی نمی باشد.
77- در مورد آسانسور هایی که پروانه ساختمانی آن ها قبل از تاریخ 1394/05/01 میباشد و محاسبات فشار مخصوص آنها طبق استاندارد 1-6303 ویرایش سال 1381 برقرار نمیباشد، آیا میتوان به استناد بند 9-3 حذف فشار مخصوص در استاندارد جدید محاسبات را بر اساس استاندارد جدید قبول نمود؟
پاسخ: مشروط به تامین شرایط استاندارد 81 :1-6303 با افزایش مقدار رشته ها (در صورت امکان افزایش در فلکه کشش) و مشروط به تامین سایر شرایط استاندارد و محاسبات (نظیر سرخوردگی و تراکشن)، استفاده از محاسبات تجدید نظر اول مجاز نیست و در غیر اینصورت برای برطرف نمودن عدم تطابق ناشی از فشار مخصوص می توان با مسئولیت شرکت بازرسی در صحه گذاری محاسبات تجدید نظر اول، از آن استفاده نمود.
78- آیا محاسبات کششی-اصطکاکی مطابق پیوست اطلاعاتی ز باید توسط فروشندگان آسانسور ارائه شود؟ در صورت تایید لطفا در مورد نحوه محاسبه جرم کاهش یافته فلکه ها و نیروی اصطکاک در چاه اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: تا تدوین و ابلاغ نرم افزار یکسان محاسبات از سوی دفتر نظارت، محاسبات (کشش و ضریب اطمینان، ریل و ....) طبق استاندارد 81: 1-6303 انجام شود.
79- آیا کلید کنترل عملکرد برقی اضطراری بند 14-2-1-4 نباید استپ ها، قفل درب طبقات، کنتاکت درب طبقات و کابین، وسیله ایمنی برقی دریچه های اضظراری، وسیله ایمنی درهای بازرسی، وسیله ایمنی برقی فلکه کششی گاورنر چاهک، وسیله ایمنی برقی فلکه کشش طنابهای جبران، وسیله ایمنی برقی لوازم ضد پیچش، وسیله ایمنی برقی فعال و غیر فعال شدن وسیله مکانیکی جلوگیری از حرکتهای خطرناک کابین و وسیله ایمنی برقی فعال بودن کفی را غیر فعال و بی اثر نماید؟
پاسخ: قسمتهایی از مدار ایمنی که باید بی اثر شوند در بند 14-2-1-4 پ، بوضوح اشاره شده است (سایر قسمتهای مدار ایمنی نباید بی اثر شوند)
80- با توجه به بند 9-9-4 گاورنرهایی که توسط فلکه کشش اصطکاک نیرو ایجاد میکنند باید سخت کاری شده باشند یا دارای زیر برش باشند. لطفا در خصوص نحوه تشخیص سختکاری فلکه گاورنر اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: ملاک در اجرای این بند، دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد و یا گواهینامه های معتبر گاورنر می باشد (تامین الزامات این بند در تجدید نظر استاندارد ملی گاورنر انجام خواهد شد)
81- طبق بند 9-9-6-2 ضریب اطمینان طناب فولادی گاورنر حداقل 8 باشد، صحه گذاری آن چگونه خواهد بود؟
پاسخ: خود اظهاری فروشنده آسانسور
82- مطابق بند 1-5-1-3 کابل های متحرک مطابق با استاندارد 360S2, EN0214 CENELEC باید بعنوان کابل های قابل اتصال به کابین در محدوده ی اعلام شده در این مدارک پذیرفته شوند. در تمام موارد کابل های متحرک انتخاب شده حداقل باید دارای کیفیت معادل باشند. احراز شرایط فوق چگونه میباشد؟
پاسخ: در خود اظهاری فروشنده آسانسور در فرم تائیدیه اجزاء موجود است.
83- در خصوص بند 13-1-1-1 مقررات استاندارد ملی مربوط به مدارهای وابسته به مدار های تغذیه برق باید تا ترمینال ورودی کلید ها، مدارهای روشنایی و پریزهای موتورخانه، اتاق فلکه، چاه آسانسور و چاهک اعمال گردد، در این خصوص اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: با توجه به خود اظهاری بند 13-5-1 الزامات این بند نیز دربر گرفته می شود.
84- با توجه به بند 9-10 وسایل حفاظتی برای جلوگیری از اضافه سرعت کابین به سمت بالا، برخی از موتورها دارای قابلیت سیستم ترمز بر روی محور اصلی موتور میباشند. لطفا در خصوص نحوه آزمون وسیله فوق مطابق پیوست ت قسمت ژ اعلام نظر فرمایید.
پاسخ: در اینگونه موارد انجام آزمون افزایش سرعت کابین به سمت بالا ضرورت ندارد و به گواهینامه های معتبر مربوطه استناد شود.
85- مطابق بند 11-3-2 فاصله اجزا کابین با دیوار باید حداقل 20 میلی متر باشد، آیا کمان درب، سردرب کابین، اتصالات و اجزا کلید های حد، کفشکهای راهنما، یوک، کفشکهای پاراشوت، میله با اتصالات پاراشوت، پست تراول، محافظ یا گارد فلکه های هرزگرد، فلکه های هرزگرد، سینی زیر درب کابین، نرده روی کابین و درگاه کابین اجزا کابین برشمرده میشود؟ ضمنا فاصله اجزاء کابین تا دیوار اندازه گیری میشود یا تا تجهیزاتی مانند بست تراول یا روشنایی چاه که بر روی دیوار نصب شده اند باید اندازه گیری گردد؟
پاسخ: کمان درب بازکن و سر درب کابین (در قسمت ورودی) شامل اجزاء کابین نمی باشد. اندازه گیری های موضوع این بند تا دیواره چاه ملاک است.
86- با توجه به بند 9-9-6-5 کشش طناب گاورنر بوسیله فلکه ته چاه در تجدید نظر اول تصریح شده است، آیا فلکه هایی که توسط فنر کشیده شده و گواهینامه کاربرد علامت استاندارد دارند در بازرسی ها قابل پذیرش میباشند؟
پاسخ: ملاک در اجرای این بند، دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد و یا گواهینامه های معتبر گاورنر می باشد (تامین الزامات این بند در تجدید نظر استاندارد ملی گاورنر بررسی خواهد شد).
87- مطابق بند 13-4-2 کلیدهای اصلی را باید در وضعیت قطع بتوان قفل نمود برخی کلید های اصلی در حالت وصل نیز امکان قفل شدن دارند آیا این مورد با توجه به شرایط اضطراری احتمالی مورد تایید است؟
پاسخ: کلیدهای اصلی باید در وضعیت قطع، امکان قفل شدن داشته باشد و نه وصل.
88- با توجه به بند 5-6 و بند 9-7-2 در صورت مشبک بودن دیوار جداسازی یا حفاظ ها باید با استاندارد ملی 11800 تطابق داشته باشد. لطفا راهنمایی فرمایید به طور مثال اگر فاصله دیوار جداساز تا قسمت متحرک کابین 20 سانتیمتر باشد اندازه روزنه ها در دیواره های مشبک مربع شکل چه مقدار باید باشد؟
پاسخ: طبق الزامات جداول استاندارد ملی 11800 انجام شود. جزئیات یکسان سازی در چک لیست یکسان ابلاغ شده است.
89- با توجه به بند 5-6-2-2 فاصله لبه سقف کابین تا قسمت های متحرک کابین و وزنه تعادل مجاور باید کمتر از 0.5 متر باشد. آیا یوک، کفشکهای راهنما و کفشکهای ترمز ایمنی جزء قسمتهای متحرک بر شمرده میشود؟
پاسخ: فاصله لبه سقف کابین تا هر جزء متحرک از کابین یا وزنه تعادل که جلوتر است اندازه گیری می شود.
90- در خصوص آسانسورهایی که شرکت فروشنده آسانسور به هر دلیلی مانند عدم جوابگویی توان موتور اقدام به کوچک کردن کابین از داخل توسط تزئینات مینمایند، لطفا اعلام فرمایید در صورت تایید آیا دریافت تعهدنامه از مالکین و شرکت فروشنده آسانسور الزامی است؟
پاسخ: کوچک کردن کابین به صورت دائم و مانا حداکثر به میزان یک نفر و بدون نیاز به اخذ تعهد از فروشنده آسانسور مبنی بر عدم تغییر در ساختار کابین مجاز است.
91- در خصوص نیروی لازم برای فعال نمودن وسیله ایمنی برقی در دربهای لولایی، مطابق بند ج-1-4-2 اظهار نظر فرمایید.
پاسخ: ملاک دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد برای قفل درب است و یا گواهینامه معتبر آن (تامین الزامات این بند در تجدید نظر استاندارد قفل درب انجام خواهد شد).
92- نحوه اجرای محافظ جلوی کادر وزنه چگونه است؟
پاسخ: به اندازه پهنای وزنه تعادل به اضافه 10 سانتی متر از هر طرف بیشتر با فاصله حداکثر 30 سانتی متر بالاتر از کف چاهک تا ارتفاع عمودی حداقل 2.5 متر و اگر حفاظ به صورت مشبک باشد نباید جسمی به قطر حداقل 10 میلی متر از آن عبور نماید و همچنین جهت بازدید و سرویس احتمالی حفاظ منصوبه باید قابلیت باز شدن و نصب مجدد داشته باشد. (بند 5-6-1 استاندارد ملی 1-6303)
93- چه تعداد وسیله متوقف کننده در چاهک مورد نیاز است؟
پاسخ: وجود یک وسیله متوقف کننده در چاهک آسانسور در صورتی که عمق چاهک حداکثر تا 2.5 متر باشد کافی است و این وسیله متوقف کننده باید به گونه ای نصب شوند که از بازشو در(های) چاهک و همچنین از کف چاهک دسترس باشد بدیهی است در صورتی که عمق چاهک بیش از 2.5 متر باشد تعداد وسایل متوقف کننده باتوجه به شرایط دسترسی افزایش خواهد یافت (بند 5-7-3-4 الف استاندارد ملی 1-6303)
94- نحوه اتصال ضربه گیرهای پلی اورتان به چه صورت صحیح است؟
پاسخ: ضربه گیرها چه در حالت ثابت (حالت نصب روی سکو) و چه در حالت متحرک (حالت نصب بر روی یوک کابین یا فریم وزنه ها) باید به صورت ۴ پیچ و مهره نصب شوند.
95- همسطحی و ورق زیر درب طبقات به چه صورت باید اجرا گردد؟
پاسخ: بر اساس بند 5-4-3 استاندارد ملی 1-6303: دیواره چاه در زیر آستانه هر درب طبقه باید دارای شرایط زیر باشد: الف- باید تشکیل یک سطح عمودی را بدهد که مستقیما با آستانه در طبقه متصل گردد و ارتفاع آن باید حداقل نصف منطقه باز شو قفل به اضافه 50 میلی متر بوده و عرض آن حداقل به اندازه عرض مفید ورودی کابین به اضافه 25 میلی متر از هر طرف باشد، ب- این سطح یکپارچه بوده و از اجزاء محکم صاف همانند ورقه های فلزی تشکیل شده باشد و باید در برابر نیروی 300 نیوتنی که به طور قائم و یکنواخت در هر نقطه از آن در مساحت 5 سانتی متر به شکل دایره یا مربع اعمال شود، مقاومت کند، به طوری که: 1) تغییر شکل کشسان بیش از 10 میلی متر در آن ظاهر نشود ۲)تغییر شکل دائمی در آن بوجود نیاید -هر نوع برآمدگی نباید از 5 میلی متر بیشتر باشد. برآمدگی های بیش از 2 میلی متر باید با شیب حداقل 75 درجه نسبت به افق پخ شده باشند، علاوه بر این ها، باید همچنین: ۱) به بالای در بعدی متصل شود، یا ۲) با استفاده از یک پخ هموار و سخت با شیب حداقل 60 درجه ای نسبت به افق، به سمت پایین گسترش یابد. تصویر این پخ بر روی سطح افقی نباید کمتر از 20 میلی متر باشد
96- چه تعداد روشنایی در چاه مورد نیاز است؟
پاسخ: روشنایی در چاه آسانسور به سه بخش: روشنایی چاهک، روشنایی طول چاه، روشنایی فضای بالا سری (اورهد) که به صورت حداقلی یک روشنایی در فاصله حداکثر 0.5 متری از کف چاهک و روشنایی حداقل 50 لوکس در فاصله یک متری از کف چاهک روشنایی در طول چاه با شدت روشنایی حداقل 50 لوکس روی کابین و یک روشنایی نیم متری زیر سقف چاه نصب گردد. (بند 5-9 استاندارد ملی 1-6303
97- فاصله ضربه گیر کادر وزنه تا سکو چقدر باید باشد؟
پاسخ: مورد فوق موضوع مطرح شده در استاندارد نیست.
98- آیا تامین جان پناه فقط باید بین سکوهای کابین و کادر وزنه باشد؟
پاسخ: خیر- کافی است فضایی برای قرار گیری مکعبی به ابعاد 50*60*100 (ابعاد به سانتیمتر) بر روی یکی از وجوه چاهک موجود باشد بطوریکه مطابق بند 5-7-3-3 استاندارد ملی 1-6303 الزامات زیر تامین شود: زمانی که کابین روی ضربه گیرهای کاملا فشرده قرار دارد، شرایط زیر باید به طور همزمان فراهم باشد: الف- باید در چاهک حداقل فضای کافی، برای قرارگیری مکعبی به ابعاد 50*60*100 (ابعاد به سانتیمتر) بر روی یکی از وجوهش، موجود باشد، ب- فاصله آزاد عمودی بین کف چاهک و پایین ترین بخش کابین باید حداقل 0.5 متر باشد، این فاصله می تواند در موارد زیر به حداقل 0.1 متر کاهش یابد: ۱) سینی زیر درهای کابین و یا درهای کشویی عمودی که حداکثر 15 سانتی متر به صورت افقی با دیواره چاهک فاصله داشته باشند. ۲) پایین ترین قسمت کابین (کفشک های راهنما و ترمز ایمنی) که با ریل های کابین حداکثر 15 سانتی متر فاصله داشته باشند. پ- فاصله عمودی آزاد بین بالاترین قطعات نصب شده در چاهک، مانند وسیله کشش طناب جبران (وقتی در بالاترین وضعیت قرار دارد) و پایین ترین قسمت های کابین، به جز موارد اشاره شده در ب-1 و ب-2 باید حداقل 3/0 متر باشد.
99- آیا جنس دیوارهای چاه باید از موادی شبیه به سیمان سفید باشد؟
پاسخ: مشروط به تامین مقاومت ۳۰۰ نیوتنی دیواره چاه در سطح مقطع 5 سانتی متر مربع در هر وجه دیواره چاه که یا باید بدون تغییر شکل دائمی مقاومت کند یا تغییر شکل موقت بیش از 15 میلی متر بوجود نیاید الزام حتمی به استفاده از سیمان سفید و نظائر آن ها نیست می توان از سایر مواد نیز استفاده نمود. بند 5-3-1-1 استاندارد ملی 1-6303
100- آیا وجود فضایی پایین تر از کف چاهک در زیر وزنه فلکه کشش گاورنر به منظور ایجاد نیروی کشش مجاز است؟
پاسخ: بله - وجود فاصله هوایی از زیر فلکه کشش گاورنر تا کف چاهک به منظور ایجاد نیروی کشش کفایت می کند نیازی به حفر کف چاهک جهت ایجاد نیروی کشش نیست.
101- آیا تراول کابل می تواند چند تکه باشد؟
پاسخ: مطابق بند 13-5-1-3 استاندارد باید: ۱- تراول کابل نباید دارای هیچ گونه عیب ظاهری باشد. ۲-اتصال تراول کابل در چاه و زیر کابین باید توسط بست های مخصوص باشد. ۳-چند تکه بود تراول کابل فقط در قسمت ثابت و با استفاده از جعبه اتصال میانی ممکن است.
102- در محل اتصال سیم بکسل گاورنر به پاراشوت استفاده از اشکی الزامی است؟
پاسخ: بله- نصب اشکی بکسل پاراشوت در محل اتصال سیم بکسل گاورنر به پاراشوت الزامی است.
103- وجود صفحات فلزی برای ریل های کادر وزنه ضروری است؟
پاسخ: در صورت نصب سیستم پاراشوت برای وزنه تعادل الزامی است در غیر این صورت ضرورتی ندارد.
104- محاسبه ظرفیت کابین با توجه به آخرین بخشنامه سازمان ملی استاندارد ایران به چه ترتیبی است؟
پاسخ: وجود هرگونه تو رفتگی یا گسترش سطح، حتی با ارتفاع کمتر از یک متر، با در جدا کننده یا بدون در، تنها در صورتی مجاز می باشد که مساحت این قسمت افزوده شده به حساب منظور شده باشد. هر سطح قابل دسترسی در قسمت ورودی، وقتی درها بسته باشند، باید به حساب آورده شود. علاوه بر این، اضافه وزن کابین باید توسط وسیله ای نشان داده شده و نظارت شود. بند 8-2-3 استاندارد: تعداد مسافران را می توان: الف- از تقسیم بار نامی (جدول ۱-۱ استاندارد ملی 1-6303) بر عدد 75 و گرد کردن نتیجه به پایین ترین عدد صحیح به دست آورد، یا ب- با استفاده از جدول 1-2 استاندارد ملی 1-6303 که مقدار کمتری را به دست می دهد، تعیین کرد.
105- مساحت تهویه پایین کابین چقدر باید باشد؟
پاسخ: بند 8-16-1 استاندارد: در کابین هایی با درهای بدون منفذ، باید روزنه هایی برای تهویه هوا در قسمت های بالا و پایین کابین تعبیه گردد. بند 8-16-2 استاندارد: سطح موثر روزنه های تهویه هوا در قسمت های بالای بدنه کابین، باید حداقل برابر یک درصد مساحت مفید کابین باشد، همچنین روزنه های قسمت پایین بدنه کابین باید دارای همین مساحت باشند. درزهای اطراف درهای کابین نیز می تواند در محاسبه سوراخ های تهویه در نظر گرفته شود و حداکثر تا میزان 50٪ مقدار لازم و موثر برای تهویه هوا سهم داشته باشد. بند8-16-3 استاندارد: روزنه های تهویه هوا، باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند تا عبور میله ای مستفیم به قطر 10 میلی متر از درون به بیرون امکان پذیر نباشد.
106- پلاک شناسه ملی چگونه و در کجا نصب گردد؟
پاسخ: پلاک شناسه ملی باید از جنس فولاد زنگ نزن بوده و به گونه ای باشد که به راحتی مخدوش نشود به صورت چهار پرچ شده در گوشه های آن در داخل کابین در مجاورت پلاک ظرفیت باید نصب گردد.
107- چه تعداد کرپی بمنظور مهار سیم بکسل ها برای سر بکسل های اشکی و یا متقارن نیاز است؟
پاسخ: مطابق با بندهای 9-2-3 و 9-2-4 و 9-2-5 استاندارد برای سربکسل های اشکی شکل حداقل 2 عدد و برای سربکسل های متقارن حداقل 3 کرپی مورد نیاز است.
108- در صورت عدم تامین فضای سرویس روی کابین چگونه می توان مساحت مورد نیاز را تامین کرد؟
پاسخ: در این صورت می توان با تعبیه صفحه ای دائمی برای جا دادن مکعبی به ابعاد 50*60*80 سانتی متر روی کابین جهت فضای سرویس روی کابین و تامین شرایط 4 گانه بالاسری مطابق بند 5-7-1-1 استاندارد مساحت مورد نیاز روی کابین را تامین نمود.
109- در صورت شیشه ای بودن چاه آیا تمام قسمت های آن باید از نوع لمینت باشد؟
پاسخ: خیر- در نقاطی که به صورت عادی در دسترس افراد قرار دارند باید از نوع لمینت باشد که از سمت درب طبقه حداقل 3.5 متر و از سمت های دیگر حداقل 2.5 متر و شیشه سایر قسمت ها می تواند لمینت نباشد اما باید مقاومت 300 نیوتنی در مقطع 5 سانتی متر مربع با مقطع گرد یا مربع تامین نمایند بطوریکه کلیه الزامات بند 5-2-1-2 استاندارد تامین شود.
110- در صورت استفاده از درب افقی برای دسترسی به موتور خانه الزامات ان چیست؟
پاسخ: مطابق بندهای 6-3-4-2 و 6-3-4-3 باید: ابعاد مفید دریچه ها های افقی ورودی برای عبور افراد باید حداقل 0.8 * 0.8 متر باشد. مجهز به سیستم متعادل ساز بوده تا از باز شدن ناگهانی جلوگیری به عمل آید. نباید رو به پایین باز شوند مگر آنکه به نردبان جمع متصل باشند. لولا ها نباید امکان خارج شدن از محل خود را داشته باشند. دارای مقاومت مکانیکی کافی بوده بطوری که وزن دو نفر به اندازه هر کدام 1000 نیوتن به سطحی معادل 0.2*0.2 متر در هر قسمتی وارد می شود بدون تغییر شکل دائمی تحمل کنند. پیش بینی های لازم جهت جلوگیری از سقوط افراد (مانند نرده) در هنگام باز بودن دریچه در نظر گرفته شود. مجهز به قفلی باشند که از داخل موتورخانه قابلیت قفل شدن را داشته باشند و بدون کلید از داخل موتورخانه بتوان قفل نمود و از بیرون با کلید باز شوند.
111- آیا استفاده از کاور برای گاونر الزامیست؟
پاسخ: خیر- مطابق نامه 48962 مورخ 13/05/95 دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی ملاک در اجرای این بند دارا بودن پروانه کاربرد علامت استاندارد و یا گواهینامه های معتبر گاورنر می باشد (تامین الزامات این بند در تجدید نظر استاندارد ملی گاورنر انجام خواهد شد) و در مورد سایر فلکه ها اجرایی است.
112- آیا کلید روشنایی موتور خانه میتواند خارج از موتور خانه باشد؟
پاسخ: خیر - کلید روشنایی موتورخانه باید در داخل موتورخانه و در دسترس از سمت درب یا دریچه دسترسی به موتورخانه قرار گیرد.
113- فاصله مناسب برای نصب کلید توقف از سیستم محرکه آسانسور چقدر است؟
پاسخ: در نزدیکی سیستم محرکه آسانسور و حداکثر در فاصله یک متری از سیستم محرکه آسانسور که قابلیت متوقف نمودن آسانسور و نگهداری در حالت خارج از سرویس آسانسور را داشته باشد.
اضافه ریل مورد نیاز در پایین چاه آسانسور پس از فشردگی بافرها به چه مقدار باید باشد
میخواهم بدانم درچه مرحله ای از تائید است؟
با سلام در چه صورت در سیستم گیرلس و روملو میتوان از پاراشوت یک طرفه استفاده کرد ؟
با سلام در چه صورت در سیستم گیرلس و روملو میتوان از پاراشوت یک طرفه استفاده کرد ؟