پاسخ: از طریق پورتابل سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس http://isiri.gov.ir و انتخاب سامانه نظارت بروسایل تفریحی از قسمت سامانه ها و همچنین با وارد نمودن آدرس http://isad.isiri.gov.ir مستقیماً می توان وارد صفحه اول سامانه استانداردسازی مراکز تفریحی شد.
پاسخ: فایل راهنمای کامل کاربران و چگونگی استفاده از سامانه استانداردسازی وسائل تفریحی (ISAD) به پیوست می باشد.
پاسخ: درخواست های بازرسی از طریق سامانه استانداردسازی وسائل تفریحی (ISAD) انجام پذیرفته و با توجه به میزان سهمیه شرکت های بازرسی در استان مربوطه، بصورت رندوم به یکی از شرکت های بازرسی فعال در استان ارجاع می گردد و امکان انتخاب شرکت بازرسی توسط متقاضی بازرسی وجود ندارد.
پاسخ: با استناد نامه مدیر کل محترم دفتر ارزیابی کالا و خدمات، صدور گواهی نصب و بهره برداری بر اساس کلیه استاندارد 23 گانه کابل راه بدون حذف یا اغماض حتی یک بند صورت پذیرد.
پاسخ: نه خیر. به استناد نامه سازمان ملی استاندارد تله اسکی شامل استاندارد تشویقی می باشد.
پاسخ: طبق مصوبه کارگروه یازده کابل راه زمان مراقبتی هر سه ماه یکبار در زمان بهره برداری می یاشد.
پاسخ: طبق جلسه فنی در کمیته و چک لیست مصوب سازمان ملی استاندارد زمان انجام تست کاب برای مجموعه هایی که 12 ماه از سال را بهره برداری انجام می دهند هر سال و برای مجموعه های که که 6 ماه بهره برداری انجام می دهند دو سال یکبار انجام می گردد.
پاسخ: طبق مصوبه کارگروه فنی و استاندارد 9420 هر سال 25 درصد از قفل ها باید مورد انجام آزمون غیر مخرب قرار گیرند.
پاسخ: برای کابل راه هایی که قفل آنها بازشونده و مجهز به سنسور گریپ فورس هستند سالانه 25 درصد مورد تست لغزش و برای قفل های باز شونده که در ایستگاه فاقد سنسور گریپ فورس هستند هر سال باید تمام قفل ها انجام آزمون تست لغزش قرار گیرند. برای قفل های ثابت نیز سالانه باید 25 درصد قفل ها تست لغزش انجام گردد.
پاسخ: وزارت نیرو، وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان نظام مهندسی و سازمان ملی استاندارد ایران
پاسخ:
پاسخ: با توجه به استانداردهای 23 گانه کابل راه، باید طبق دستورالعمل سازنده نسبت به انجام آزمون های غیرمخرب اقدام گردد و تمامی تعمیرات و تعویض های انجام یافته تحت نظارت شرکت بازرسی و شرکت سازنده باشد.
پاسخ: باید با همکاری با شرکت بازرسی جهت انجام آزمون های غیرمخرب همکاری به عمل آید تا از سلامت قطعات و ایمنی استفاده کنندگان اطمینان حاصل گردد.
پاسخ: خیر، باید برای هر مجموعه معین منصوب در محل مشخص، دستورالعمل معتبری ارائه گردد که طبق استانداردهای 23 گانه حاکم در این زمینه، قابل رهگیری و استعلام توسط شرکت بازرسی باشد.
پاسخ: بله، تمامی شفت های دکل به منظور انجام آزمون های غیرمخرب باید از موقعیت دمونتاژ گردد. نظر به اینکه، با انجام آزمون UT از سطح پیشانی امکان شناسایی عیوب سطحی وجود ندارد مگر در شرایط خاص، ازجمله اینکه عیب در جهت مرکز شفت و به اندازه ای رشد نموده باشد تا امکان شناسایی آن از سطح پیشانی امکان پذیر باشد، باید نسبت به دمونتاژ قطعه از موقعیت خود اقدام گردد تا امکان دسترسی به سطح شفت میسر گردد. پذیرش این ریسک (انتظار تا رشد ترک به اندازه و جهتی که قابل شناسایی با اسکن از پیشانی) زمانی میسر است که تئوری مکانیک شکست برای این قطعات توسط سازنده به عمل آید و دستورالعمل ویژه برای انجام آزمون های غیرمخرب از سوی سازنده ارائه گردد. ضمنا انجام آزمون UT از سطح پیشانی شفت ها، تنها زمانی میسر خواهد بود که هیچ گونه عوارض هندسی از جمله سوراخ مرغک، سوراخ عرضی، جای خار، پله و غیره بر روی شفت وجود نداشته باشد که در این صورت نیز 100 درصد شفت مورد اسکن قرار نخواهد گرفت و نمی توان اطمینان بالایی از سلامت شفت حاصل نمود.
پاسخ: انجام اقدامات ذیل ضروری است: 1- باید نسبت به تأمین برق شهری برای هر دکل اقدامات لازم صورت پذیرد. 2- تمامی پرسنل مجموعه کابل راه که به عنوان نیروی حاضر در روند انجام آزمون های غیرمخرب همراه بازرس شرکت بازرسی خواهند بود، باید از تجهیزات ایمنی کامل از جمله هارنس، کلاه ایمنی، کفش ایمنی، دستکش و در صورت نیاز از لباس گرم مناسب برای فصول سرد و عینک و ماسک (در صورت در معرض قرار گرفتن مواد آزمون) استفاده نمایند. حفظ ایمنی افراد جامعه هدف اصلی شرکت بازرسی است. 3- نسبت به انجام تمیزکاری قبل از انجام آزمون های غیرمخرب باید اقدام گردد. در صورت وجود پوشش گالوانیزه یا رنگ حتماً با شرکت بازرسی مشاوره به عمل آید و بدون هماهنگی نسبت به از بین بردن این پوشش اقدام نگردد، چرا که عواقب جبران ناپذیری ممکن است به همراه داشته باشد. 4- حضور نماینده فنی کارفرما در زمان تست جهت تحویل گیری عیوب مشخص گردیده توسط بازرس این شرکت ضروری است.
پاسخ: به منظور انجام این آزمون بر روی تمامی کابل باید تمامی کابین ها (در تله کابین)/صندلی ها (در تله سیژ) از روی خط دمونتاژ گردیده و امکان تغییر سرعت خط در زمان بازرسی مهیا شده باشد. حضور نماینده فنی جهت انجام Start و Stop خط تله کابین/ تله سیژ در زمان بازرسی و تا پایان بازرسی ضروری است.
پاسخ: خیر، با توجه به حساسیت بالای قطعات قفل، انجام تعمیر بر روی قفل مجاز نیست.