به وب سایت شرکت بازرسی مهندسی آراد خوش آمدید ۴۰۶۶۳۳۶۲ (۰۲۱) info@aradco.ir

سوالات متداول

1- چگونه می توانیم وارد سامانه استانداردسازی مراکز تفریحی (ISAD) شد؟

پاسخ: از طریق پورتابل سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس http://isiri.gov.ir و انتخاب سامانه نظارت بروسایل تفریحی از قسمت سامانه ها و همچنین با وارد نمودن آدرس http://isad.isiri.gov.ir مستقیماً می توان وارد صفحه اول سامانه استانداردسازی مراکز تفریحی شد.

2- چگونه می توان مشخصات خود را بعنوان مالک/ بهره بردار در سامانه استانداردسازی وسایل تفریحی (ISAD) ثبت نموده و درخواست بازرسی بهره برداری یا نصب ارسال نمود؟

پاسخ: فایل راهنمای کامل کاربران و چگونگی استفاده از سامانه استانداردسازی وسائل تفریحی (ISAD) به پیوست می باشد.

3- آیا متقاضی بازرسی قادر به انتخاب شرکت بازرسی جهت ارجاع درخواست بازرسی می باشد؟

پاسخ: درخواست های بازرسی از طریق سامانه استانداردسازی وسائل تفریحی (ISAD) انجام پذیرفته و با توجه به میزان سهمیه شرکت های بازرسی در استان مربوطه، بصورت رندوم به یکی از شرکت های بازرسی فعال در استان ارجاع می گردد و امکان انتخاب شرکت بازرسی توسط متقاضی بازرسی وجود ندارد.

4- فرآیند جابجایی مدارک و مستندات مجموعه تفریحی بین شرکت های بازرسی چگونه می باشد؟

پاسخ: با استناد به مصوبات کارگروه فنی شماره 43 ارائه مستندات تنها توسط خود شخص بهره بردار صورت پذیرفته و در این خصوص شرکت های بازرسی مربوطه قبلی همکاری لازم را جهت ارائه مستندات به بهره بردار انجام نمایند.

5- در صورت تغییر شرکت بازرسی در درخواست بازرسی جدید، آیا لازم است تعهدنامه های طراحی قبلی که توسط شرکت های طراحی به شرکت بازرسی کننده قبلی صادر شده است، مجدداً خطاب به شرکت بازرسی کننده جدید صادر گردد؟

پاسخ: تعهد نامه های طراحی صادر شده توسط کلیه شرکت های طراحی خطاب به هریک از شرکت های بازرسی، مورد قبول شرکت های بازرسی دیگر می باشد و نیازی به صدور مجدد تعهدنامه های طراحی خطاب به شرکت بازرسی کننده جدید نمی باشد.

6 آیا برای تمامی تجهیزات تفریحی وارداتی نیازی به اخذ تعهد نامه طراحی می باشد؟

پاسخ: درخصوص تجهیزات تفریح وارداتی با نام های تکان دهنده، تجهیزات گیم، موتور شارژی، قایق دستی، ماشین شارژی و عینک مجازی نیازی به اخذ تعهد نامه طراحی نمی باشد. لازم به ذکر است این موضوع رافع دریافت دفترچه راهنما شامل شناسنامه فنی، دستورالعمل ها و چک لیست های مربوطه نمی شود.

7- تجهیز مبل ماساژور مشمول تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: با استناد به مصوبات کارگروه فنی شماره 51 تجهیز ماساژور مشمول دامنه تجهیزات تفریحی نمی باشد.

8- تجهیز ترامپولین گرد تک نفره مشمول تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: ترامپولین های گرد با توجه به اینکه به عنوان اسباب بازی بوده و برای مصارف خانگی طراحی و ساخته شده است و دامنه کابرد استاندارد آن شامل ترامپولین های مربوطه به تجهیزات ژیمناستیک، ترامپولین های بادی، ترامپولین های زمین های بازی عمومی، ترامپولین های با تشک شیبدار، ترامپولین هایی که مصارف ورزشی و پزشکی دارند، ترامپولین هایی که شامل تجهیزات اضافه مانند بسکتبال می باشد و ترامپولین هایی که شامل تجهیزات اضافه مانند بسکتبال می باشد و ترامپولین هایی که همسطح زمین هستند، نمی شود، لذا بررسی آن در حوزه وسایل تفریحی شهربازی صورت نپذیرد.

10- تجهیز بانجی جامپینگ مشمول تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: با توجه به وضعیت لازم جسمانی استفاده کنندگان و نحوه کاربری از آن، این وسیله به عنوان یک وسیله ورزشی می باشد و با توجه به بند دامنه کاربرد استاندارد ملی تجهیزات تفریحی به شماره 1-8987، مشمول استاندارد وسایل تفریحی نمیگردد. لازم به ذکر است این مهم باید توسط بهره بردار با نصب یک تابلو که صراحتاً کاربرد ورزشی وسیله را اطلاع رسانی می نماید، تاکید گردد.

11- تجهیز کارتینگ مشمول تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: چنانچه پیست مورد نظر در شهرهای بازی مستقر باشد باید الزامات استاندارد تجهیزات تفریحی به شماره 8987 نیز هم علاوه بر تایید فدراسیون مربوطه رعایت گردد و اگر پیست کارتینگ به صورت تخصصی و خارج از شهربازی استفاده می شود، مشمول استاندارد ملی به شماره 8987 نمی باشد.

12- تجهیز تشک سقوط آزاد مشمول تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: تجهیز تشک سقوط آزاد مشمول استاندارد تفریحی نمی باشد.

13- تجهیز اسکای بایک مشمول تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: وسیله اسکای بایک مشمول استاندارد تفریحی بوده و مقرر گردید بر اساس سری استاندارد ۸۹۸۷ بازرسی به عمل آید و در سامانه استاندارد سازی مراکز تفریحی با شرایط روباه پرنده اضافه و ثبت گردد.

14- تجهیزات رباط و کرین مشمول تجهیزات تفریحی می باشند؟

پاسخ: رباط و کرین مشمول استاندارد تفریحی نمی باشد.

15- در صورت وجود مانع در فاصله 180 سانتی متری سازه های بادی چه مواردی لازم است رعایت گردد؟

پاسخ: چنانچه در فاصله 1.8 متری از دیواره های بسته سازه های بادی مانعی وجود داشته باشد، در صورتیکه بر روی مانع ضربه گیر مناسب نصب شود و فاصله این مانع از سازه بادی خطر گیر کردن را ایجاد ننماید، ممانعتی بر وجود این مانع وجود ندارد. (این موضوع مشمول طرفین باز وسیله تفریحی نمی گردد)

16- در صورت وجود مانع در فضای آزاد پیرامونی ترامپولین باز چه مواردی لازم است رعایت گردد؟

پاسخ: با استناد به مصوبات کارگروه فنی شماره 54 چنانچه در فاصله 1.5 متری مانعی وجود داشته باشد، در صورتیکه بر روی مانع ضربه گیر مناسب نصب شود و فاصله این مانع از ترامپولین خطر گیر کردن را ایجاد ننماید، ممانعتی بر وجود این مانع وجود ندارد.

17- با توجه به عدم اجرای سیستم پشتیبان در کابین های دارای سیستم تعلیق تک نقطه ای برخی از تجهیزات مانند آفتاب مهتاب که سال ساخت آن ها قبل از سه ماهه چهارم سال 1391 می باشد، آیا نیازی به اجرای سیستم پشتیبان می باشد؟

پاسخ: در خصوص وسایل تفریحی که دارای سیستم تعلیق تک نقطه ای می باشند، بر اساس بند 5-12 از استاندارد 1-8987 وجود سیستم پشتیبان لازم اجرا بوده و برای تجهیزاتی که ندارند لازم است تعبیه گردد.

18- تمامی تجهیزات تفریحی بایستی بصورت صد در صدی مورد بازرسی حین ساخت قرار گیرد؟

پاسخ: کلیه وسایل تفریحی رده های نیمه سنگین و سنگین علاوه بر دریافت گواهینامه پروانه کاربرد علامت استاندارد اجبار مربوط توسط سازنده، لازم است تولید هر تجهیز صد در صد مورد بازرس حین ساخت و نصب نیز قرار گیرند و در خصوص وسایل تفریحی سبک باید حداقل 4 بار در سال از هر یک انواع آنها نمونه برداری شده و مورد بازرسی حین ساخت قرار گیرند.

19- هنگام خرید وسیله / سواری تفریحی از سازندگان دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری چه مدارکی لازم است از طرف سازنده به خریدار تحویل داده شود؟

پاسخ: لازم است دفترچه دستوالعمل ها و چک لیست های بازدید و تاییدیه ساخت/ ساخت و نصب وسیله تفریحی مطابق با الزامات استاندارد مربوطه که به مهر و امضای سازنده و مدیر کنترل کیفیت واحد تولیدی رسیده باشد، به خریدار تحویل داده شود.

20- اخذ تائیدیه آتش نشانی برای کدام مجموعه ها الزامی می باشد؟

پاسخ: جهت اجرای بند8-3 استاندارد ملی 2-8987 در خصوص صدور مجوز آتش نشانی، ارائه تاییدیه سازمان آتش نشانی برای کلیه مجموعه های تفریحی سرپوشیده الزامی می باشد.

21- بعد از اتمام تاریخ اعتبار تائیدیه آتشنشانی مجموعه های سرپوشیده، آیا لازم است تائیدیه آتش نشانی مجدداً تمدید گردد؟

پاسخ: با توجه به امکان ایجاد خرابی و تغییر در شرایط ایده آل سیستم های اطفاء و اعلان حریق، لازم است بعد از اتمام اعتبار تائیدیه آتش نشانی نسبت به تمدید تائیدیه آتش نشانی از طریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اقدام گردد.

22- برای تجهیزات تفریحی که دارای کابین های متحرک روی آب می باشند آیا بکارگیری مهار لازم می باشد؟

پاسخ: برای کابین های متحرک روی آب حتی در صورتی که طبق الزامات استاندارد، مهارها در ناحیه بالاتر از ناحیه 1 قرار گیرند مهار سرنشین به هیچ عنوان نباید اجرا شود و جهت ایمن سازی سرنشین درصورت لزوم از تمهیدات دیگری مانند استفاده از جلیقه نجات استفاده گردد.

23- کلید محافظ جان در چه مواردی لازم است اجرا گردد؟

پاسخ: برای مجموعه های سرپوشیده اجرای کلید محافظ جان برای خطوط پریزها اجباری است و در مجموعه های روباز نیز در صورت استفاده از پریز در ارتفاع قابل دسترس، لاین مربوطه بایستی به کلید محافظ جان مجهز گردد.

24- صاعقه گیر در چه مواردی لازم است اجرا گردد؟

پاسخ: طراح موظف است لزوم یا عدم لزوم صاعقه گیر را در مستندات خود تصریح نماید علاوه بر ان لزوم اجرا توسط شرکتهای بازرسی و براساس بند 5-4 استاندارد ملی 1-8987 و معیارهای تعیین شده در استاندارد AS1769 باید تعیین شود. در صورت تشخیص شرکت بازرسی مبنی بر لزوم وجود صاعقه گیر اجرای آن بایستی توسط شرکتهای معتبر مورد تائید وزارت نیرو یا برق منطقه ای انجام شده و تائیدیه شرکت مذکور دریافت گردد.

25- مراجع ذیصلاح جهت اخذ تائیدیه چاه ارت برای مجموعه های تفریحی کدام سازمان ها و ارگان ها می باشد؟

پاسخ: وزارت نیرو، وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان نظام مهندسی و سازمان ملی استاندارد ایران

26- آیا تائیدیه چاه ارت دارای فرمت مصوب سازمان ملی استاندارد ایران می باشد؟

پاسخ: فرم زیر (فرم ارائه گزارش چاه ارت و اتصال ارت توسط مراجع ذیصلاح) برای ارائه گزارش مقاومت چاه ارت و اتصالات ارت جهت وحدت رویه توسط مراکز ذیصلاح می باشد.

27- در نقشه های چیدمان مجموعه های تفریحی چه مواردی لازم است رعایت گردد؟

پاسخ: لازم است دارای تاریخ، مهر و امضای مجموعه تفریحی بوده و همچنین لازم است ابعاد کلی تجهیزات، فاصله از تجهیزات مجاور، محل استقرار چاه های ارت در نقشه های چیدمان ارائه شده مشخص گردند.

28- آیا نصب دوربین در تجهیزات تفریحی جهت نظارت و کنترل بهره برداری روزانه تجهیزات تفریحی الزامی می باشد؟

پاسخ: با استناد به نامه شماره 43175 مورخه 30/04/95 سازمان ملی استاندارد ایران، نصب دوربین در تجهیزات تفریحی جهت نظارت و کنترل بهره برداری روزانه تجهیزات تفریحی الزامی می باشد.

29- آیا تجهیز استخرتوپ غیربادی نیاز به بازرسی حین ساخت دارد؟

پاسخ: با توجه به اینکه ساخت استخرتوپ غیربادی در واحد تولیدی انجام نمی شود انجام بازرسی حین نصب و صدور گواهی نامه حین نصب کفایت می کند.

30- آیا اپراتورهای تجهیزات تفریحی نیاز به شرکت در دوره های آموزشی دارند؟

پاسخ: اپراتورهای مجموعه تفریحی لازم است توسط مسئول فنی یا مدیر کنترل کیفیت که در دوره های آموزشی مرتبط شرکت کرده و حداقل نمره 15 را دریافت نموده اند بصورت داخلی تحت آموزش قرار گرفته و برای ایشان گواهی صادر شود. مسئولیت تسلط اپراتور به تجهیز تحت کاربری به عهده مسئول فنی یا مدیر کنترل کیفیت مجموعه می باشد.

31- معیار تعداد ناظر فنی مورد نیاز برای مجموعه های تفریحی بر چه اساسی می باشد؟

پاسخ: تعداد ناظر فنی مورد نیاز برای یک مجموعه تفریحی با توجه به تعداد و رده تجهیزات موجود در مجموعه مشخص می گردد: • هر شش وسیله نیمه سنگین و سنگین یک مسئول فنی • به ازاء افزایش وسیله در شهربازی به ازاء نصف به علاوه 1 یک مسئول فنی باید اضافه شود. • هر 10 وسیله سبک A معادل یک وسیله نیمه سنگین محسوب می شود. • هر 6 وسیله سبک B معادل یک وسیله نیمه سنگین محسوب می شود.

32- دوره هایی آموزشی که مورد نیاز است توسط ناظران فنی مجموعه های تفریحی سپری گردد، کدامند؟

پاسخ: - فارغ از نوع تجهیزات موجود در مجموعه تفریحی، تمامی ناظران فنی لازم است دوره های آشنایی با الزامات سری استاندارد های ملی ایران به شماره 8987 و آشنایی با مهارت های لازم در خصوص اپراتوری تجهیزات تفریحی را سپری نموده و نمره قبولی کسب نمایند. - در صورت وجود تجهیز ترامپولین لازم است دوره آشنایی با الزامات استاندارد ترامپولین به شماره استاندارد AS4989 را سپری نموده و نمره قبولی کسب نمایند. - در صورت وجود تجهیز بادی لازم است دوره آشنایی با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 11389 (سازه های بادی) را سپری نموده و نمره قبولی کسب نمایند. - دوره های تکمیلی و تخصصی زیر نیز لازم است با توجه به نوع تجهیزات توسط ناظران فنی سپری شده و نمره قبولی کسب نمایند. • آشنایی با مبانی برق عمومی در تجهیزات تفریحی • آشنایی با مبانی سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک در تجهیزات تفریحی • آشنایی با جوش و آزمون های غیرمخرب در تجهیزات تفریحی

33- آیا مالک/بهره بردار بصورت همزمان می تواند مسئولیت فنی تجهیزات را بعنوان ناظر فنی بعهده داشته باشد؟

پاسخ: با توجه به مشکلات اجرایی موجود در مراکز تفریحی با حداکثر سه دستگاه سبک از قبیل (ترامپولین، سازه بادی، قایق کودک و ...) تفکیک مالک از ناظر فنی الزامی نمی باشد و مالک می تواند به شرط رعایت الزامات تحصیلی، تجربی و آموزشی نقش ناظر فنی را نیز به عهده داشته باشد.

34- گواهینامه های دوره های آموزشی سپری شده توسط ناظران فنی مجموعه های تفریحی چند سال دارای اعتبار می باشد؟

پاسخ: با استناد به مصوبات کارگروه توانمندسازی و ارتقاء کیفیت مراکز تفریحی اعتبار گواهنیامه های دوره های آموزشی سپری شده توسط ناظران فنی، سه سال از تاریخ صدور می باشد و بعد از سپری شدن سه سال لازم است همکاری ادارت کل استاندارد استانی مورد سنجش کتبی قرار گرفته و در صورت عدم کسب نمره قبولی (12 از 20) مجدداً مورد بازآموزی قرار گیرند.

35- در صورت عدم سپری نمودن تمامی دوره های آموزشی مورد نیاز جهت ناظر فنی مجموعه، آیا امکان صدور تائیدیه برای مجموعه تفریحی وجود دارد؟

پاسخ: در خصوص تایید ناظران فنی مجموعه های تفریحی مقرر گردید در صورت شرکت نمودن ناظر فنی در دوره های آموزشی آشنایی با الزامات استاندارد ملی مربوطه و آشنایی با الزامات اپراتوری و ارائه نامه ثبت نام در آزمون های مربوطه، تاییدیه توسط شرکت بازرسی با اعلام مهلت 3 ماهه جهت ارائه قبولی در آزمون صادر گردد.

36- بازه زمانی انجام آزمون های غیرمخرب تجهیزات تفریحی بر چه اساسی تعیین می گردد؟

پاسخ: بازه زمانی و دوره تناوب انجام آزمون های غیرمخرب بر اساس الزمات استاندارد ملی 1-8987 و توسط طراح تجهیز و با در نظر گرفتن رده تجهیزات تعیین می گردد.

37- در مواردی که تاریخ اعتبار آزمون های غیرمخرب قبل از اتمام تاریخ اعتبار مجوز/گواهینامه به اتمام می رسد چه اقداماتی لازم است از سوی مالک/بهره بردار انجام پذیرد؟

پاسخ: در مواردی که تاریخ اعتبار آزمون های غیر مخرب از تاریخ اعتبار مجوز / گواهینامه کمتر باشد لازم است مالک/ بهره بردار قبل از اتمام تاریخ اعتبار آزمونهای غیر مخرب نسبت به انجام آزمون مجدد اقدام و تائیدیه کتبی از شرکت بازرسی دریافت نماید. در صورتیکه بهره بردار قبل از پایان تاریخ اعتبار آزمونهای غیر مخرب نسبت به انجام آن اقدامی ننماید بدیهی است مجوز / گواهینامه صادر شده از درجه اعتبار ساقط است و کلیه مسئولیت های ناشی از عدم انجام آزمونهای غیرمخرب را بر عهده خواهد داشت.

38- آیا انجام بازرسی مراقبتی برای تمامی تجهیزات الزامی می باشد؟

پاسخ: با استناد به بند 6-3-3 از دستورالعمل نظارت بر اجرای استانداردهای تجهیزات مراکز تفریحی به شماره مدرک 218/44/د انجام بازرسی مراقبتی در بازه زمانی سه ماهه در طول فصل کاری برای تمامی تجهیزات الزامی می باشد.

39- هزینه بازرسی مجدد (دوم، سوم و ...) چند درصد هزینه بازرسی اول می باشد؟

پاسخ: هزینه بازرسی های مجدد (دوم، سوم و ...) 50 درصد هزینه بازرسی اول می باشد. لازم به توضیح است هزینه بازرسی اول، مصوب سازمان ملی استاندارد ایران بوده و به تفکیک هر تجهیز در سامانه استانداردسازی وسائل تفریحی (ISAD) قابل مشاهده می باشد.

40- هزینه بازرسی مراقبتی (اداوری) چند درصد هزینه بازرسی اول می باشد؟

پاسخ: هزینه بازرسی مراقبتی (ادواری) 40 درصد هزینه بازرسی اول می باشد. لازم به توضیح است هزینه بازرسی اول، مصوب سازمان ملی استاندارد ایران بوده و به تفکیک هر تجهیز در سامانه استانداردسازی وسائل تفریحی (ISAD) قابل مشاهده می باشد.

41- اعتبار نتیجه گزارش بازرسی های انجام شده چند ماه از تاریخ انجام بازرسی می باشد و در صورت سپری شدن اعتبار نتیجه گزارش بازرسی های چه اقداماتی لازم است انجام پذیرد؟

پاسخ: بر اساس ابلاغیه سازمان ملی استاندارد ایران نتیجه گزارش بازرسی از تاریخ انجام بازرسی به مدت حداکثر سه ماه معتبر می باشد، لذا مالک / بهره بردار محترم بایستی قبل از اتمام بازه زمانی سه ماهه نسبت به انجام فرآیند بازرسی مجدد (ارسال درخواست بازرسی، واریز هزینه بازرسی و انجام بازرسی) و تکمیل مدارک و مستندات مورد نیاز جهت اخذ مجوز بهره برداری/ گواهینامه ایمنی اقدام نماید، در غیر اینصورت بازرسی نوبت بعدی بعنوان بازرسی نوبت اول تلقی می گردد.

42- در صورت عدم مشاهده موارد عدم انطباق فنی و تخصصی در بازرسی های انجام شده آیا مالک/بهره بردار مجاز به بهره برداری از تجهیزات تفریحی می باشد؟

پاسخ: ارائه و ارسال گزارش بازرسی از طرف شرکت بازرسی به مالک/ بهره بردار به منزله مجوز فعالیت بهره برداری نمی باشد و بهره برداری از تجهیزات بازرسی شده تا زمان صدور مجوز بهره برداری/ گواهینامه ایمنی مطلقاً ممنوع بوده و کلیه عواقب ناشی از بهره برداری تجهیزات تفریحی بدون اخذ مجوز بهره برداری/ گواهینامه ایمنی بعهده مالک/ بهره بردار/مدیریت مجموعه تفریحی می باشد.

43- در سرسره های آبی که بخش خروج سرسره و منطقه فرود در آب توسط اپراتور مستقر در بخش شروع قابل رویت نمی باشد آیا با وجود در ارتباط بودن اپراتورهای مستقر در بخش های شروع و خروج، نصب چراغ های ترافیکی الزامی می باشد؟

پاسخ: در خصوص بند 4-3 استاندارد 2-14238، با توجه به اینکه در این استراتژی های متفاوتی برای کاهش ریسک ارائه شده است، به منظور افزایش سطح ایمنی، امکان کاهش ریسک رفتارهای مخاطره آمیز استفاده کننده و با توجه به مفاد الزام استاندارد، لازم است بهره بردار علاوه بر ارائه تعهد مبنی بر استفاده از دو اپراتور همزمان که با یکدیگر در ارتباط می باشند، چراغ ترافیک در قسمت های خروجی / ورودی و سیستم کنترل کننده درهای گردان تعبیه نماید.

44- چه مدارکی جهت صدور مجوز بهره برداری/گواهینامه ایمنی مجموعه های تفریحی آبی لازم است ارائه گردد؟

پاسخ: • نامه فدارسیون / هیات نجات غریق و غواصی در خصوص تعداد ناجیان مورد نیاز مجموعه تفریحی (ترجیحا با ذکر محل استقرار ناجی) در صورتیکه سرسره ها در انتها به استخر آب ورود پیدا کنند. • ارائه گواهی صلاحیت و گواهی آمادگی معتبر ناجیان غریق مجموعه (به تعداد تعیین شده توسط فدراسیون / هیات نجات غریق و غواصی) • ارائه تاییدیه استحکام ساختاری بنا مبنی بر رعایت الزامات آیین نامه ساختمان سازی ایران و تحمل بارهای وارده اعلام شده از سوی طراح سرسره های آبی جهنت نصب آنها در مجموعه مورد نظر با ذکر نام هر یک از سرسره ها از شخص / شرکت مشاور عمرانی مورد تایید سازمان نظام مهندسی باز پروانه معتبر • ارائه تاییدیه آتش نشانی در خصوص ایمنی مجموعه تفریحی • ارائه تاییدیه سیستم ارت و محافظ جان مجموعه تفریحی از شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت (وزارت نیرو، وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان نظام مهندسی و سازمان ملی استاندارد) مطابق با فرم مصوب که در سربرگ تایید کننده به مهر و امضا رسیده باشد. • ارائه نقشه چیدمان سرسره های مستقر در مجموعه تفریحی که حداقل شامل ابعاد کلی سرسره ها تفریحی ، فاطه آنها تا سایر سرسره ها و همچنین محل استقرار چاه / چاه های ارت مشخص باشد.) • ارائه تاییدیه ضدلغزش بودن سطوح از مراجع ذیصلاح • ارائه گواهینامه آشنایی با الزامات اپراتوری، آشنایی با الزامات استاندارد 14238 و نمره قبولی در آزمون ناظر فنی و دوره های تکمیلی مورد نیاز مربوطه • ارائه کلیه تاییدیه های مواد و مستندات طراحی و دستور العمل ها مورد نیاز مطابق با سری الزامات استاندارد ملی به شماره 14238 • ارائه گواهینامه بازرسی ساخت و ادواری دیگ های بخار و آبگرم مجموعه تفریحی • ارائه تاییدیه کیفیت آب از مراجع ذیصلاح • ارائه تاییدیه آزمون های غیر مخرب سازه فلزی هر سرسره مطابق با نظر طراح محترم توسط شخص/ شرکت مورد تایید شرکت بازرسی

45- آیا امکان آزمون به صورت دو سال یکبار یا سه سال یکبار برای تجهیزات تفریحی وجود دارد؟

پاسخ: دوره تناوب آزمون های غیرمخرب بر اساس استاندارد ملی 1-8987 تعیین شده است. این دوره انجام بر اساس رده دستگاه و استاندارد ملی 1-8987 مشخص شده است. بر اساس این جدول تمامی دستگاه های رده های 3، 4 و 5 باید به صورت سالانه مورد آزمون های غیرمخرب قرار گیرند.

46- آیا ضرورتی به دمونتاژ شفت ها و پین های تجهیزات جهت انجام تست می باشد؟

پاسخ: بله ضروری بوده و باید دمونتاژ و تمیزکاری جهت انجام آزمون های غیرمخرب انجام پذیرد. برای این پاسخ سه دلیل عمده وجود دارد: 1- با توجه به ضرورت تعیین شده به انجام 100 درصد (آزمون 100 درصدی قطعه نه کل تجهیز) در استاندارد ملی 1-8987، باید قطعات به منظور تأمین بند مذکور استاندارد، دمونتاژ گردد. 2- با توجه به ماهیت بارهای وارده (بارگذاری دینامیکی تجهیزات تفریحی و تئوری خستگی)، امکان آسیب شفت در اثر شکست خستگی یکی از تئوری های محتمل است. حال اینکه برای شناسایی این عیوب باید سطح قطعات مورد آزمون قرار گیرد و بدون دمونتاژ، امکان هیچ نوع آزمونی از سطح شفت ها و پین ها وجود ندارد. 3- حتی در صورت عدم وجود بارهای دینامیکی، به دلیل در تماس بودن سطح شفت ها با محل قرارگیری امکان ایجاد سایش، خوردگی و آسیب های مکانیکی بر روی شفت وجود دارد. برای شناسایی این عیوب روشی جز دمونتاژ شفت جهت رویت و انجام آزمون های غیرمخرب مناسب وجود ندارد.

47- آیا امکان انجام تست شفت ها و پین ها از روی پیشانی شفت و بدون دمونتاژ وجود ندارد؟

پاسخ: به منظور پاسخگویی کامل به این سوال باید موارد ذیل را لحاظ نمود: 1- ضرورت انجام آزمون 100 درصد طبق استاندارد 1-8987: با توجه به ضرورت تعیین شده در استاندارد، امکان آزمون 100 درصدی شفت، بدون دمونتاژ وجود ندارد. چرا که قسمت عمده ای از سطح پیرامونی شفت به دلیل عدم امکان دسترسی، امکان اسکن و بازرسی ندارد. برای حصول آزمون 100 درصدی باید شفت از موقعیت خود دمونتاژ گردد. 2- عدم امکان شناسایی عیوب سطحی یا امکان شناسایی عیوب سطحی در شرایط خاص با اسکن از پیشانی: با توجه به وجود محدودیت هایی همچون وجود جای خار، اشپیل، سوراخ مرغک در سطح پیشانی شفت، امکان اسکن از ناحیه پیشانی نیز به طور کامل میسر نیست. حال اینکه در صورت عدم وجود موانع مذکور نیز، به دلیل عدم تأمین بند استاندارد 1-8987 مبنی بر آزمون 100 درصدی، اسکن از پیشانی تأمین کننده بند استاندارد نخواهد بود. 3- تجربه بازرسی و وجود آماری از عیوب شناسایی شده در این زمینه: آمار بازرسی و بررسی اجمالی نتایج آزمون، حاکی از وجود عیب در سطح شفت (بیش از 99 درصد) می باشد. لازم به توضیح است با انجام آزمون UT از سطح پیشانی امکان شناسایی عیوب سطحی وجود ندارد، مگر در شرایط خاص، ازجمله اینکه دستورالعمل ویژه تست توسط شخص واجد صلاحیت ارائه گردد. برای تهیه این دستورالعمل ویژه مکانیک شکست مورد بررسی قرار گیرد که تحقیقی زمان بر و هزینه بر تلقی می گردد. همچنین به لحاظ عملی برای شناسایی عیب با اسکن از پیشانی باید عیب در جهت مرکز شفت و به اندازه ای رشد نموده باشد تا امکان شناسایی آن از سطح پیشانی امکان پذیر باشد. پذیرش این ریسک (انتظار تا رشد ترک به اندازه و جهتی که قابل شناسایی با اسکن از پیشانی) زمانی میسر است که تئوری مکانیک شکست برای این قطعات توسط طراح به عمل آید. این مسأله خود دارای مشکلات بسیار عمده ذیل می باشد: - عدم وجود اطلاعات در خصوص مواد به کار رفته و پروسه تولید - عدم وجود اطلاعات کافی در خصوص اندازه دقیق بارگذاری و ساعات کارکرد - هزینه بالای انجام این تحقیقات با توجه به محدودیت زمانی و مالی برای کارفرمایان محترم ضمن اینکه علی رغم مشکلات موجود در این مسیر، حتی در صورت برطرف شدن تمامی مشکلات برای این تحقیقات، تنها زمانی امکان اسکن از پیشانی شفت میسر خواهد بود که هیچ گونه عوارض هندسی از جمله سوراخ مرغک، سوراخ عرضی، جای خار، پله و غیره بر روی شفت وجود نداشته باشد. آمار موجود حاکی از وجود این عوارض هندسی بر روی بیش از 90 درصد شفت ها و پین های تجهیزات تفریحی است.

48- آیا اقدامی جهت آماده سازی قبل از انجام آزمون های غیرمخرب نیاز است؟

پاسخ: بله، باید طبق دستورالعمل انجام آزمون های غیرمخرب نسبت به دمونتاژ و تمیزکاری تمامی شفت ها و پین ها نموده و تمیزکاری و رنگ زدایی اتصالات جوشی حساس تعیین شده در دستورالعمل نیز باید قبل از حضور بازرس انجام پذیرفته باشد.

49- آیا اقدامی بعد از انجام آزمون های غیرمخرب نیاز است؟

پاسخ: بله، باید با مشاوره با طراح تجهیز نسبت به تعمیر مواضع معیوب تعیین شده اقدام گردیده و تمامی تعویض ها طبق دستورالعمل جاری شرکت های بازرسی انجام پذیرد.

50- چه اقداماتی برای تعویض شفت معیوب شناسایی شده در بازرسی صورت پذیرد؟

پاسخ: طبق دستورالعمل تعویض و جایگزینی قطعات که برای تمامی شرکت های بازرسی جاری است باید انجام پذیرد: 1- تعیین جنس و ابعاد شفت طی نامه رسمی از جانب طراح که باید در سربرگ رسمی شرکت طراحی بوده و عنوان تجهیز، نام شهربازی و تاریخ تعویض در آن قید شده باشد. همچنین به پیوست این نامه باید نقشه قطعه نیز ارائه گردد. مستندات ارائه شده از سوی طراح باید حاوی اطلاعات شهربازی و نام و امضای طراح مربوطه باشد 2- تهیه متریال خام طبق نامه طراح 3- ارسال نمونه ای از قطعه خریداری شده به آزمایشگاهی که در زمینه انجام آزمون کشش و کوانتومتری دارای تأیید صلاحیت از سازمان ملی تأیید صلاحیت می باشد 4- بررسی و مطابقت متریال تهیه شده با نامه طراح توسط بخش بازرسی تجهیزات تفریحی شرکت بازرسی کننده 5- درخواست کارفرما برای انجام تست بر روی ماده خام از شرکت بازرسی جهت حصول اطمینان از عدم وجود عیوب محتمل که در مرحله تولید فولاد (ماده خام) ممکن است به وجود آمده باشد 6- شروع فرایند تولید شفت توسط سازنده دستگاه و ارسال قطعه به همراه نامه به منظور اعلام اطلاع از فرایند تعویض انجام یافته از سوی سازنده تجهیز. سازنده نیز باید این نامه را در سربرگ رسمی شرکت سازنده صادر نموده و تمامی اطلاعات قطعه و محل نصب را در این نامه اعلام نماید 7- درخواست کارفرما جهت انجام آزمون های غیرمخرب بر روی قطعه 8- نصب و مونتاژ قطعه مورد نظر بر روی محل در حضور بازرس

51- آیا امکان انجام آزمون های غیرمخرب توسط فرد یا سازمانی غیر از شرکت بازرسی کننده وجود دارد؟

پاسخ: خیر، چرا که طبق استاندارد 17020 انجام آزمون های غیرمخرب جزئی از فرایند بازرسی جهت صدور گواهینامه بهره برداری بوده و امکان برون سپاری بدون وجود شرایط و الزامات قانونی، وجود ندارد. به عنوان نمونه، تنها زمانی شرکت بازرسی کننده می تواند انجام آزمون های غیرمخرب را برون سپاری نماید که امکانات و تجهیزات این کار را نداشته باشد، در غیر این صورت، آزمون های غیرمخرب باید توسط شرکت بازرسی کننده انجام پذیرد. ضمن اینکه برای برون سپاری شرکت بازرسی کننده فرعی قبل از انجام آزمون های غیرمخرب باید برای شرکت بازرسی کننده اصلی شناسایی شده و بعد از ارزیابی و احراز صلاحیت پرسنل دخیل در امر بازرسی با نظارت شرکت بازرسی کننده اصلی قادر به انجام فرایند بازرسی خواهد بود، در غیر این صورت امکان پذیرش نتایج بدون طی مراحل قانونی از سوی شرکت بازرسی کننده اصلی میسر نخواهد بود.

52- برای انجام مرحله دوم (در صورت مردود بودن نتیجه بازرسی در بازرسی مرحله اول) بازرسی جوش و آزمون های غیرمخرب (NDT)، چه کاری باید انجام داد؟

پاسخ: درخواست خود را با مسؤل دفتری این بخش در میان بگذارید. بعد از انجام مراحل اداری، اعلام هزینه ای انجام خواهد شد. بعد از واریز این هزینه، زمان بازرسی از طرف شرکت اعلام خواهد گردید.

53- آزمون های غیرمخرب انجام یافته توسط شرکت بازرسی غیر از این شرکت قابل قبول خواهد بود؟ (در صورتی که تاریخ انجام NDT قبل از تاریخ ارجاع بازرسی به این شرکت باشد)

پاسخ: باید نتایج آزمون به این شرکت ارسال گردد تا بعد از بررسی کارشناسان بخش ذیربط، نتیجه بررسی اعلام خواهد گردید.

54- چه تجهیزاتی نیاز به انجام آزمون غیرمخرب دارند؟

پاسخ: طبق مصوبات کمیته استانداردسازی، تمامی این تجهیزات در جدولی تعیین گردیده است. همچنین بعد از انجام بازرسی فنی توسط بخش تجهیزات تفریحی این شرکت، ضرورت انجام این آزمون ها توسط بازرس مشخص خواهد گردید.

55- قطعاتی که دمونتاژ آنها زمان بر است، آیا نیازی به دمونتاژ دارند؟

پاسخ: بله، چرا که جهت حفظ ایمنی استفاده کنندگان باید نسبت به انجام تمامی بازرسی های لازم تا حصول اطمینان از ایمنی قطعه/ قطعات و در نهایت تأمین ایمنی تجهیز تفریحی اقدام گردد. لذا علی رغم زمان بر بودن مونتاژ/ دمونتاژ قطعه ای برای انجام تست، باید این امر مهم انجام پذیرد.

56- جهت کاهش هزینه های بازرسی سالیانه، انجام چه اموری باعث ارتقاء ایمنی تجهیز تفریحی خواهد گردید؟

پاسخ: انجام بازرسی چشمی یکی از مهم ترین روش های شناسایی عیوب قابل شناسایی با چشم غیرمسلح است که باید به صورت دائمی و مستمر توسط ناظر فنی شهربازی انجام پذیرد. به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد ناظرین فنی، باید از دانش فنی و مهارت لازم برخوردار باشد.

57- در صورتی که امکان دمونتاژ برای قطعه ای جهت انجام آزمون های غیرمخرب میسر نباشد، چه اقدامی می توان کرد؟

پاسخ: از آنجایی که عدم امکان دمونتاژ قطعه ای از تجهیز یکی از موارد عدم انطباق تلقی می شود، باید با مشاوره با سازنده نسبت به تدوین روشی معین برای دمونتاژ و مونتاژ قطعات، به ویژه قطعات حساس و ایمنی اقدام گردد.

58- در صورتی که دمونتاژ منجر به آسیب به قطعه یا دستگاه گردد، آیا بازهم باید برای آزمون های غیرمخرب اقدام نمود؟

پاسخ: آسیب به قطعه یا دستگاه در اثر دمونتاژ، به دلیل عدم رعایت اصول ساخت بوده و سازنده دستگاه باید دستورالعمل مونتاژ و دمونتاژ را ارائه نموده و مشاوره لازم برای آموزش پرسنل شهربازی را در اختیار تیم فنی شهربازی قرار دهد. عدم امکان دمونتاژ رافع مسولیت شرکت بازرسی برای عدم انجام بازرسی نمی باشد. به منظور تأمین ایمنی استفاده کنندگان و اطمینان از سلامت قطعات باید آزمون های غیرمخرب لازم بر روی تمامی قطعات ایمنی انجام پذیرد.

59- آیا آزمون های غیرمخرب دارای تاریخ اعتبار است؟

پاسخ: بر اساس دستوالعمل و روش های اجرایی شرکت های بازرسی، آزمون های غیرمخرب به لحاظ فنی و قانونی دارای تاریخ اعتبار نیست و تنها تاریخ انجام تاریخ گزارش نویسی در نتایج آزمون درج می گردد ولی با توجه به استفاده این نتایج توسط بخش بازرسی تجهیزات تفریحی و بنا بر دستورالعمل ها و روش های اجرایی که بر اساس استانداردهای ملی حاکم بر این بخش ها تدوین شده (سری استانداردهای ملی 3 و 2 و1-8987) برای آزمون های غیرمخرب تاریخ اعتباری درج می گردد که این تاریخ بر اساس استاندارد 1-8987 تعیین می گردد.

60- در صورت اتمام اعتبار آزمون های غیرمخرب، چه اقدامی ضروری است؟

پاسخ: با توجه به اینکه در صورت اتمام اعتبار آزمون های غیرمخرب، گواهینامه صادر شده فاقد اعتبار خواهد بود، ضروری است با برنامه ریزی دقیق و قبل از اتمام اعتبار نسبت به درخواست بازرسی از بخش بازرسی جوش و آزمون های غیرمخرب اقدام گردد تا نسبت به تمدید اعتبار این آزمون ها در گواهینامه طی نامه ای اقدام گردد.